Friday, December 25, 2009

Kadang kita amik mudah..

Kadang kita terlepas pandang soal hubungan antara lelaki dan perempuan ni.Kalau zaman sekolah dulu..ni xboleh..nu xboleh..tp bila dah masuk alam kampus ni,semakin banyak yang dilonggarkan dengan berbagai alasan seperti mengikut waqi'..ya betul..tak dapat dinafikan..cuma kadang kite tak sedar,kite juga boleh membentuk waqi' tak semestinya kite mengikut waqi'..Ana bukanlah golongan yang syadid sangat dalam muamalat ni..cuma sekadar Perkongsian...ini sekadar yang ana tahu...yang ana tak tahu harap pembaca sekalian tolong tambah yang salah tolong betulkan.




Ada 2 hukum amali ke atas mukallaf yang diberi tanggungjawab ad-din padanya.
1.Hukum Taklifi
2.Hukum Wad'i

1.Hukum Taklifi : Yaitu hukum yang ada kesan dan akibat terhadap mukallaf

padanya ada 5 perkara:

1.Haram : Buat dapat dosa..tinggal dapat pahala
2.Makruh: Buat tak dapat ape,tinggal dapat pahala.
3.Wajib : Buat dapat pahala,tingal dapat dosa.
4.Sunat : Buat dapat pahala,tinggal tak dpt ape.
5.Harus : Buat sesuatu mendapat pahala mengikut niat kite.

Selesai yang pertama..Untuk thabit sesuatu hukum taklifi pulak harus dilihat pada hukum wad'i nye..bukan blh main pukul rate je..

2.Hukum Wad'i : Yaitu sesuatu yang menjadikan ada atau tiada sesuatu hukum taklifi.

padanya ada 5 perkara harus dilihat sebelum kite blh letak sesuatu hukum taklifi:

1.Sebab : Sifat atau keadaan yang menjadikan adanya sesuatu hukum
2.Syarat: Perkiraan yang boleh menyebabkan terjadinya sesuatu hukum
3.Mani' : Perkara yang menghalang berlakunya sesuatu hukum
4.Rukhsah dan azimmah : Keringanan dan asal berlaku sesuatu perkara yang dituntut syara'
5.Sah dan Batal : Keadaan yang menentukan terlaksananya hukum taklifi tadi.




Lihat betapa hikmahnya islam..sebelum sesuatu hukum dijatuhkan betapa kemas dan terperincinya syarat2 yang diletakkan..Islam itu mudah..jangan kita memudah2kan Islam.

Kita amik quote rukhsah dan azimmah..
Rukhsah dan azimmah ni bukanlah pilihan ke atas kita..Maksudnya bukan atas kita nak pilih bila kita nak amik ringan satu benda atau amik syadid satu benda..Rukhsah ni automaticly akan berlaku bila azimmah tadi tidak berlaku..Di dalam suatu biah islam di mana ahlinya terdiri dari golongan yang diberi sinar ilmu agama di situ jatuh hukum azimmah ke atas mereka dalam tindak tanduk mereka..Maknanya jika berlaku sesuatu perkara amik pemberatan dahulu..




" Demi Allah ,bukanlah suatu yang mudah untuk terima perintah Allah.Ramai yang gagal dalam penerimaannya..Kalaulah hendak ikutkan nafsu,kita pasti cenderung mahukan apa yang kita mahu sehingga kita berdolak-dalih dalam hukum-hakamnya.

Buatlah apa yang kita suka cuma ingatlah "illa tansuruhufaqod nasorohullah" (jika kamu xmaw bantu agama Allah cukuplah Allah membantu, at- taubah)

Hai ahli agama, kiranya apakah yang lebih patut bagi kita berbanding mengikut kemahuan Allah??




Point nye cmni je...azimmah ni jatuh sekiranya min n mat ni jelas fikrah islam dan sekiranya suatu kawasan merupakan biah islam...Sebab tu la di malaysia ikhtilat boleh berlaku..tp xkn lah ahli agama pn terus memilih rukhsah tanpa mengambil kira haramnya bergaul lelaki dan perempuan yang jelas?? Rukhsah ni bukan kita yang pilih...tp ianya terjadi sekiranya azimmah x berlaku..kalau rukhsah berlaku sekalipon ia perlu dilihat kepada perkara yang menjadi keperluan..

Hem keperluan tak sama dengan perlu..Perlu lebih kepada kehendak.kehendak pulak bergantung pada niat kita time tu..cnth keperluannya adalah makan untuk terus hidup..makan je lah apa pon..tp kehendak ni cnth "aku nak makan nasi ayam" ..itu kehendak..Perlu ke makan nasi ayam supaya dapat meneruskan kelangsungan hidup?? x kan? makan nasi kosong pon boleh kn> jadi keperluan di sini adalah makan..bukan makan nasi ayam..

Keperluan hanya berlaku pada 15 perkara ni..antaranya dalam gerak kerja islam,dalam urusan menuntut ilmu ( yang study group lelaki dan perempuan sila check balik aspek hukum taklifi dan wad'i, aulawiyat dan qawaid fiqiyah,sad zara'i..jgn hentam keromo je) dalam kenderaan awam n lain2 yang xdapat dielak..Semak Ab Karim zaidan..




Ikhtilat antara lelaki dan perempuan asasnya haram.Jelas.Tiada khilaf.Cuma dibuka ruang rukhsah pada 2 keadaan iaitu pada perkara mudhorat dan perkara keperluan seperti yang disebut tadi..

Perkara mudhorat ni sebagai contoh, seorang perempuan berseorang di stesen bus pada waktu malam..maka dikhuatiri berlaku rogol dan sebagainya,,maka pada waktu itu boleh jika ada lelaki yang diyakini menemannya untuk menjaga keselamatannya..

Berbalik kepada hukum taklifi tadi..dari konteks memberi pertolongan antara yang bukan mahram,maka harus dilihat kepada keperluan yang sangat mendesak..rujuk 15 perkara keperluan tadi.. Jika sekadar suka2 atau niat nak tolong makaeloklah diutamakan kaum sejenis dahulu..Andai kata dah xda kaun sejenis yang boleh tolong maka fikirkan 1 wasilah lain yang x akan menimbulkan fitnah..Sebabnya antara memberi pertolongan dan elak fitnah,maka elak fitnah itu lebih wajib.Al-Ahzab ayat 53. Antara manfaat dan menolak mafsadah,maka menolak mafsadah itu lebih utama..itu dari sudut fiqh aulawiyat..semua dah ma'ruf..tinggal timbangan antara nafsu dan iman je..kalau dari sudut usul fiqh pulak kita ambil pendekatan sadd zara'i..tolak mafsadah lbh perlu berbanding amik manfaat ..atau pun sng cite elak awal2 perkara yg blh mendatangkan keburukan..



Contoh kalau lah perkara menolong itu boleh mendatangkan masalah hati di kemudian hari,maka elak kan,tapi kalau cukup yakin hati dah kebal,silakan..Prinsip yang cukup mudah.Bersederhanalah dalam apa2 urusan sekalipon kerana islam itu menuntut di pertengahan.


<

Kita boleh berpegang pada hukum taklifi tp ingat hukum taklifi bukan boleh tampal mcm tu je tanpa amik kita faktor lain..Apa yang penting kembali kepada dalil yang jelas
"wala taqrabu zina"


jgn cuma guna akal n pertimbangan kita sahaja kerana dalil al-quran lbh kuat untuk kita pegang.




Masalah ni sebenarnya virus dalam pendokong gerakan islam.Terlalu amik enteng soal ni dgn alasan hendak memudahkan gerak kerja..Betul kita nak keserasian dalam bergerak kerja tp chek balik .Sebab hanya diri kita ja yang tau apa sbnrnya yg tersirat..Ramai sebenarnya tak sedar dan kalaupun sedar ,tutup sebelah mata.Ana x kata semua,mungkin ana pn tergolong dalam kalangan tersebut..

Iman ni yazid wa yankutz



..ada naik turun..time kuat,ingatkan lah pada yg lupa..time lemah,kawan yang nampak ni tolong lah ingatkan..masing2 perlu ada rasa tanggungjawab.





Sesungguhnya ilmu pada diri menjadi saksi yang jelas pada akal mahupon nafsu

"Ya'lamu khainatal a'yuni wama takhfil sudur"

Allah lebih tahu pengkhianatan mata dan rahsia hati...









Sekadar perkongsian..tanzur ma qola wala tanzur ila man qola..ana insan dhaif yang perlukan mecanic utk membaiki diri..

salam

Monday, November 23, 2009

Gerakan Feemason


Sejarah awal Freemason dan matlamat pergerakan


Freemason adalah sebuah organisasi yang sangat bersifat rahsia. Freemason dicetuskan oleh para Ksatria Templar (Pejuang Salib) yang pulang ke Eropah dari Jurusalem setelah kalah dari perang salib.


Untuk bacaan lanjut di Wikipedia sila lawati link ini http://ms.wikipedia.org/wiki/Freemason dan buku tulisan Harun Yahya di http://www.harunyahya.com/globalfreemasonry_introduction.php (buku boleh juga di download di link ini).


Secara ringkasnya, ada pelbagai teori tentang sejarah awal pergerakan ini, antaranya adalah apabila Freemason dikaitkan dengan Kesatria Templar atau sekumpulan kecil pasukan kesatria yang telah memerangi tentara Islam di Jerusalem.


Terdapat pelbagai legenda dan teori lain mengenai asal-usul kewujudan Freemason. Ada yang mengaitkannya dengan kultus Iris-Osiris pada zaman Mesir kuno. Ada pula yang mengatakan bahawa ia ditubuhkan pada abad ke-2 SM oleh ahli kitab atau pendeta Yahudi daripada mazhab Essene.


Sesetengah ilmuan Freemason berpendapat bahawa bahawa Freemason menjejak akar umbi mereka kepada pembinaan Haikal Sulaiman (King Solomon's Temple) di Jerusalem pada 967 S.M. Asas cerita itu tertumpu kepada seseorang yang bernama Hiram Abiff yang mendakwa mengetahui rahsia Haikal Sulaiman.


Maka berdasarkan teori-terori asal usul ini, pendapat umum mempercayai selain daripada pergerakkan ini menjalankan aktiviti-aktiviti kepentingan Yahudi dan zionis yang berselindung disebalik sosial, ada juga mempercayai bahawa matlamat akhir pergerakan ini adalah untuk membina semula Kuil Nabi Sulaiman di atas robohan Masjidil Aqsa. (rujuk: www.Islamonline.net ).


Aktiviti ritual dan kerahsiaannya




Pergerakan ini konon tidak membenarkan perbincangan mengenai hal agama dan plolitik dibawa kedalam setiap perjumpaannya di 'Lodge Manson'nya (rumah pergerakan), kesemua bentuk Freemason berkongsi moral dan metafizik yang sama dan yang biasanya juga termasuk perisytiharan perlembagaan terhadap kepercayaan kepada satu Tuhan Yang Maha Agung (sumber: wikipedia).


Apa sebenarnya yang berlaku dan bagaimanakah ritual-ritual mereka menjadi satu kerahsiaan yang amat kuat, sehinggakan semasa perjumpaan dijalankan pekerja-pekerja biasa dirumah pergerakan tidak dibenarkan melihat dan semua pintu dan tingkap ditutup rapat. Ada pendapat yang mengaitkan ritual-ritual mereka bersumberkan amalan kono Yahudi. Namun begitu, pada masa sekarang ini terdapat banyak amalan ritual mereka ini yang telah tersebar luas di dalam youtube, para pembaca boleh lawati contoh di link ini: http://www.youtube.com/watch?v=HyuhhH2g5lY dan banyak lagi link video di bawah yang membincangkan tentang apa itu sebenarnya freemason.


http://www.youtube.com/watch?v=B9GAZxTLyNQ&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=qR-pAE003o4&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=AwhVrSsBTxs&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=tRWkoE_ePsM&feature=related

http://www.youtube.com/watch?v=YbgMUKQ1JU4&feature=related

Adakah pergerakan ini mengamal ritual-ritual sulit yang bertentang dengan agama Islam, maupun agama lain (ini kerana sejak dari dahulu, pihak Gereja Kristian juga amat menentang pergerakan ini)? Walau apapun berdasarkan maklumat yang ada, kerajaan Malaysia dan pihak berkuasa Agama Islam Malaysia hendaklah menjalankan risikan dan siasatan terperinci tentang aktiviti mereka ini, bukan sahaja dari segi ritual tetapi lebih penting matlamat pergerakan ini.


10 PROGRAM FREEMASONRY..APAKAH ANDA SUDAH TERJEBAK...?

Freemasonry, organisasi Yahudi yang telah didirikan sejak lebih kurang tahun 900 SM, memiliki sepuluh program internasional. Program ini dalam istilah Freemasonry dinamakan Harar atau Satanim, berlambangkan gurita berkaki sepuluh ular berbisa berkepala sepuluh, dan hantu penerkam berkuku baja.

Program Pertama
Program pertama dalam istilah Freemasonry dinamakan Takkim.
# Pada masa Isa a.s.
orang orang yahudi dengan segala tipu daya ingin membunuh Nabi Isa a.s. diantaranya fitnahan keji “ingin menjadi Raja Yahudi”yang disampaikan pada penguasa Romawi. Tetapi Allah SWT menyelamatkan Nabi Isa a.s. dan gantinya Yudas tersalib di Golgota. Maka setelah tiadanya nabi Isa, Yahudi berusaha menghancurkan ajran yang sudah disebarkan dengan “Takkim” yaitu :
* Merusak ajarannya yang ada seperti menghalalkan yang halal dan sebaliknya.
* Merusak akidah dengan doktrin Trinitas
* Merusak Injil yang ada dengan Injil palsu
* Saul (Paulus) dijadikan tandingan Nabi Isa a.s.

# Pada Masa Islam
* Pada masa Rasulullah orang-orang Yahudi memupuk Munafiqin dan Muhadin. Mereka diantaranya berusaha menfitnah istri Nabi, mengacaukan ajaran Islam, memecah belah kaum Anshor dan Muhajirin.
* Memecah belah Ali r.a dan Muawiyah r.a. sehingga Aisyah turun tangan.
* Membuat ratusan hadis-hadis palsu, memsukkan dongeng Israiliyat merubah penafsiran Al-Quran dan sebagainya
* Mendangkalkan aqidah umat dengan filsafat Yunani sehingga timbul aliran kerahiban, tarikat sufi, mu’tazilah dan sebagainya. Maka datangalah filsuf-filsuf Islam yang menguraikan akidah islam dengan jalan filsafat Yunani, menuruti pikiran Aflatun (Plato), Aristun (Aristoteles) dan lainya.
* Membuat lembaga pendidikan Islam yang dipimpin seorang alim didikan Freemasonry yang menafsirkan Alquran dan hadist dengan alam pikiran Freemasonry.
* Menghidupkan sunnah-sunnah jahiliah dengan alasan melestarikan adat istiadat nenek moyang.
* Menjadikan Islam supaya Tasyabbuh dengan Nasrani dan agama lain, diantaranya dengan memasukkan bentuk nyanyian gereja ke masjid, ulang tahun dan sebagainya

Program Kedua
Program kedua dinamakan “Shada” dalam istilah Freemasonry berarti membentuk agama baru dan agama tandingan di seluruh dunia.
Salah satunya yaitu di India ketika Islam bangkit untuk kembali ke Alquran dan Hadist dan mengobarkan Jihad fisabilillah, pihak penjajah Inggris bekerja sama dengan Freemasonry mendirikan gerakan anti Jihad. Antara lain yaitu dengan menggalakkan sufi dengan perantara ulama bayaran anggota Freemasonry. Ditunjukkanya seorang Freemason “ Mirza Ghulam Ahmad”, ia mendakwakan dirinya sebgai Nabi akhir zaman , Bhuda awatara, Krisna, dan semacamnya. Rabithah Alam islami yang bersidang di Makkah 14-18 Rabiul Awal1394 memutuskan bahwa Ahmadiyah itu bukan Islam dan berkaitan dengan Zionisme.
Dan kasus-kasus “aliran sesat islam” yang beredar di indonesia seperti sholat dua bahasa dan lainya, kemungkian besar berkaitan dengan program Freemasonry.

Program Ketiga
Program ketiga dinamakan parokim, dalam istilah Freemasonry:
* Membuat gerakan yang bertentangan untuk satu tujuan Mengembangkan Freemasonry lokal dalam suatu negara dengan nama lokal, tetpi tiada lepas dari asas dan tujuan Freemasonry.
* Mendukung tori-teori bertentangan.
* Membangkitkan kufarat dan menyiarkan teori Sigmond Freud dan Charles Darwin sehingga antara antara Ilmu pengetahuan dan agama bersaing, kalah mengalahkan.

Program Keempat
Program keempat dinamakan Libarim, dalam istilah Freemasonry :
* Melenyapkan etika klasik yang mengekang pergaulan muda-mudi, termasuk melalui penyebaran kebebasan seksual
* Mengahpus hukum yang melarang kawin antaragama untuk menurunkan generasi bebas agama
* Pengambangan pendidikan seks di sekolah-sekolah
* Persamaan hak antara laki-laki dan perempuan dalam hal “kedudukan waris” dan “pakaian”
* Mengembalakan pemuda-pemudi kedunia khayali, dunia musik, dan narkoba. Serta membuat bet satan (rumah setan) untuk menampung pemuda-pemudi kealamnya Mengorganisir kaum lesbian, guy, lutherianserta pengakuan hak mereka dalam hukum.

Program Kelima
Program kelima dinamakan Babill, dalam istilah Freemasonry yakni memupuk asas kebangsaan setiap bangsa dan menjaga kemurnian bangsa Yahudi.

Program Keenam
Program Kelima ini dinamakan Onan dalam istilah Freemasonry:
* Mengekang pertumbuhan bangsa Goyim (orang selain Yahudi)
* Menyuburkan perempuan-perempuan Yahudi menjadi peridi

Program Ketujuh
Program ketujuh dinamakan protokol. Dalam istilah Freemasonry, protokol khusus untuk program bangsa Yhaudidalam Suhyuniah (zionisme) yang dimulai dengan pengantar protokol.
Isi protokol adalah tentang rencana Yahudi untuk menguasai dunia, diantaranya peghancuran ekonomi suatu negara, penghancuran moral suatu bangsa dan banyak lagi. Dengan program protokol bangsa Yahudi dapat menjadi penguasa ekonomi dunia, pengatur Politikdan penerangan dunia.

Program Kedelapan
Program kedelapan ini disebut Gorgah, dalam istilah Freemasonry :
* Untuk merusak para pemimpin negara, ulama dan partai, mereka harus dijerumuskan dalam pasar seks dengan seribu satu jalan. Pepatah Yahudi mengatakan”jadikanlah perempuan cantik untuk alat suatu permainan siasat.”
* Membuat jerat dan jala seks bagi seseorang yang terhormat. Jika namanya disiarkan sehingga kehormatanya jatuh.
* Menyebarkan agen Kasisah, yaitu intel Fremasonry untuk menghancurkan martabat lawan ditempat-tempoat maksiat
* Mendirikan gedung perjudian terbesar dan modern.
* Melemahkan pasukan lawan dengan perempuan dan obat khusus

Program Kesembilan
Program kesembilan dinamakan Plotisme yaitu:
* Mendidk alim ulama dalam Plotis yang pahamnya terapung ambang.
* Alim ulama plotis itu disebarkansebagai tenaga pengajar di sekolah-sekolah dan lembaga-lembaga Islam.
* Alim ulama Plotis harus diangkat menjadi anggota kehormatan Freemasoonry.

Program Kesepuluh
Program kesepuluh ini dinamakan Qornun, dalam istilah Freemasonry :
* Orang-orang yang terpilih yang berbahaya bagi Freemasonry didukung agar menjadi kaya sehingga bergelimang harta, tetapi akhirnya di peras secara halus oleh suruhan Freeemasonry
* Memberi dana pendidikan bagi pendidikan agama dalam hal berniaga, bertani, dan sebgainya sehingga mereka sibuk dalam keduniaan
* Lawan-lawan Freemasonry agar terjerat riba dan bank Freeamsonry
* Menghasut dan memberi jalan dengan berbagai cara agar para pejabat bank diluar bank Yahudi melakukan korupsi sehingga bank tersebut hancur dan kelak bank itu dibantu oleh bank Freemasonry dengan ikatan yang kuat. Bank itu akan bersiri kembalio dengan tujuh puluh lima persen modal Yahudi. Kemuidan pemimpin bank dan karyawan tersebut diberi ajaran Freemasonry dan menjadi anggotanya.

Dari data-data tersebut kita lihat bahwa begitu mendunianya program-program Freemasonry, dan Allah SWT telah memperingatkan ini dalam QS 8:72 bahwa mereka saling bahu membahu dan menjadi pelindung satu dengan lainya, dan pada lafadz “illa taf’aluuhu” Allah SWT memerintahkan kita untuk mengadakan upaya program tandingan Tansiq yaitu penyatuan hati umat islam. Dalam hal ini Ulama Islam sebagai pemegang amanah Para Rasul harus mulai bersatu untuk memimpin dan membangun Program tandingan yang mendunia yang insya Allah pasti akan menghancurkan program-program mereka.

Trailer filem 2012..

Tuesday, November 10, 2009

Menghitung waktu...

Hidup ini sesaat cuma.....namun ku sering dilalaikan dengan nikmatnya dunia.
MATI itu pasti.
Namun adakah taubatku diterima.Adakah sepangjang hayatku
diberi nikmat hidup ini sudah cukup untuk melamar redhaMu Ya Allah?
Bersediakah aku dipanggil menghadapMu?

Setiap kali....

Adakala kita tidak sedar nikmat gembira itu suatu ujian
sehingga suatu masa kita diuji dengan kepedihan,
barulah kita sedar bahawa telah banyak nikmatNya
yang selama ini kita alpakan..


Salehuddin al ayubi

Kegemilangan Islam

Kegemilangan Islam

Zaman silam era gemilang
Cahaya islam terang benderang
Serata alam kita cemerlang
Mencorak ummah yang terbilang

Satu harapan dan jua impian
Mengangkat islam di persada dunia
Membina tamadun empayar cinta
Kepada dunia dan akhirat

c/o

Masa yang berlalu membuktikan tauladan
Lalu jadi pedoman demi kegemilangan islam

Bersama berdiri seiringan
Tingkatkan ilmu pengetahuan
Jangan abaikan masa hadapan

Teruskan perjuangan kita berkorban
Untuk kemajuan ummah berwawasan
untukmu rasul insan pilihan
selawat dan salam kami utuskan


~memories in maahad~

Thursday, October 15, 2009

Tazkirah malam


Rasulullah bersabda, ‘Allah telah menulis ketentuan seluruh makhluk sebelum menciptakan langit dan bumi selang waktu lima puluh ribu tahun.” (HR. Muslim)

”Apakah kamu tidak mengetahui bahwa sesungguhnya Allah mengetahui apa saja yang ada di langit dan di bumi? Bahwasanya yang demikaan itu terdapat dalam sebuah kitab (Lauh Mahfudz). Sesungguhnya yang demikian itu amat mudah bagi Allah.” (Al-Hajj: 70).

Bila mana satu perkara ditakdirkan berlaku buat kita, pasti akan berlaku.. Bersandarlah pada Allah swt kerana di situ kau akan merasai ketenangan yang sangat bermakna bagi dirimu.

Di situlah kerinduan ini bertemu dan keasyikan ini bertamu..

Bila mana kasih kita kerana Allah, walau jauhnya jasad ini berpisahan, roh-roh kita sentiasa bertaut dalam ikatan yang tidak dimengertikan manusia biasa. Dan hanya Allah swt sahaja bisa mengikat hati kita selagi mana kita mengikat diri kita padaNya…hidup kita adalah menggapai redhaNya dan mencari embunan cintaNya..

Setitis cintaNya yang jatuh ke bumi itulah yang kita teguk dan siramkan ke dalam jiwa kita..Untuk kita semai mahabah dan kasih ini

Agar menjadi nafas penguat kepada perjalanan yang amat panjang dan berliku ini…Dekatkan dirimu dengan Allah di setiap masamu.. dan luahkan segala yang terbuku dihatimu padaNya…Kerana Dialah Tuhan yang maha mengetahui perasaan hambaNya ini…lagi Maha Mendengar..Takdir pasti akan menyebelahi kita insyaallah

Wednesday, October 7, 2009

Kenangan raya

Raya lagi!!!



Kenangan yang tak dapat dilupakan.Moga kita semua masih istiqamah di dalam jalan dakwah.Moga tarbiyah yang kita terima di teratak istimewa itu tidak pudar serinya di hati kita.Walau dimana kita berada,bumi mana kita berpijak,kampus mana kita belajar,ingatlah kita tetap pelajar maahad mahmud selamnya,jangan biarkan ia menangis kerana sikap kita yang semakin lupa bagaimana dan dari mana asal usul kita..semoga istiqamah sahabat2ku...



p/s to maahadianz hampa tgk blog depa yang ada dlulah gmbq2 raya tu..xdan lg ni..ni jgn lupa jom la pakat turun Bagan Pinang ni...

p/s yes esok turun B.Png

Saturday, September 19, 2009

Bila Syawal menjelma lagi..

Salam aidil mubarak kepada semua sahabat dan sahabiah...

Persatuan Mahasiswa Darul Aman (PERSADA) dengan kerjasama Exco Belia & Sukan Negeri Kedah buat julung kalinya akan mengadakan Himpunan Aidilfitri Mahasiswa Kedah yang bakal dirasmikan oleh Y.A.B Datuk Seri Azizan Bin Abdul Razak, Menteri Besar Kedah.

Justeru kehadiran semua rakyat kedah amatlah dialu2kan.

Maklumat lanjut seperti yg tertera di bawah :

Tempat : Dewan Sri Mentaloon, Kediaman Menteri Besar Kedah
Masa : 9.00 pagi hingga 1.00 tengah hari
Tarikh : 3 Syawal 1430 Hijrah

Jemput datang ya semua :)

Selamat Hari Raya

Friday, August 21, 2009

hari pertama tarawikh

malam terakhir sebelum bertolak pulang ke kampus..

Pada asalnya tak terniat pun nk menulis dalam blog ni..bak kata seorang teman "biaq berkulat dlu,baru update" (ada ka ptot?).tp ada satu peristiwa yang menyebabkan penulis menggerakkan jari jemari di atas papan kekunci laptop ni.

Kisah bermula waktu magrib...usai solat jemaah magrib bersama ayah..penulis berkira-kira mahu ke masjid mana ya? masjid ghufran ke masjid aman ke..apa masjid zahir? ke nak buat keje depan laptop (bisikan yang melintasi hati)...

Tiba-tiba...


telefon berdering..

"Kak,awat tak angkat cu kol henset tadi."

"Owh tauk mana tah hp..awat nya?"

"Cu nak ajak hang pi masjid.kita nkp masjid mana?"

" Emh jom ikut kak lah ..kita pi sekali ayah n suma..bdk2 kecik ni pn nk ikut"

Kalut jugak lah masa nak p masjid tu,masa ni lah pulak barang2 pakat menyembunyikan diri..alih2 sampai masjid orang dah rakaat ketiga..masbuk aje la..

Selesai solat..penulis ,maksu ,dan adik2 perempuan penulis pun bergeraklah menuju ke parkir kereta..ayah dan 2 adik lelaki penulis telah pun menunggu di sana..tiba-tiba dalam seronok berbual ternampak satu raut wajah yang muram diringi linangan air mata...(tak jadink mengusik)

"Err emm ni kenapa ayah..budak kat belakang ni (hafiy yang dimaksudkan)...awat 'hujan'?"


"emm kasut baru hilang "

"Sabar lah hafiy ye..Allah sayang hafiy tu,sebab tu hari pertama tarawikh Dia dah uji"

..........sepi...tiada jawapan..hanya membuang pandang di luar kereta..........

(Hai sedih pulak aku tengok budak ni)

Pelik biin ajaib kan...di masjid pun barang blh hilang..mungkin tersalah kasut atau tersalah ambil atau terpinjam..wallahua'lam..tp kat asrama pun lumrah ja bab hilang kasut ni..sampai tak larat nak beli baru dah..

bukankah solat itu boleh mencegah kita dari perkara keji dan munkar??
di manakah keberkesanan solat kita andai perkara keji dan munkar masih manjadi amalan?

kerangka islam
input, proses dan output = iman,islam dah ihsan

apa masalah bila ada ibadat = proses, tp xde ihsan = akhlaq..


jawapannya... ada org yg menganggap bahawa ibadat itu adalah matlamat, bukannya Ihsan output dr ibadat tersebut...

iman itu input...
islam aka syariat itu proses

ihsan aka akhlaq itu output...
yg manjadi masalah ialah, ada org yg menganggap proses@syariat@islam itu sebagai matlamat bukannya output@ihsan@akhalq sebagai matlamat...

(ni ana tanya someone yang arif bab ni..ana dah mula faham dah rumus ni..tp kalau nk penerangan lanjut,boleh buka maza yakni dan kena tanya tuan badan sendiri)

Sama-samalah muhasabah diri di mana tingkat iman dan amal kita.Renungkan...Ahlan Ya Ramadhan

Wednesday, August 5, 2009

Perang Pemikiran Agenda Musuh Yang Gencar

Perang Pemikiran Agenda Musuh Yang Gencar

Selama 100 tahun tempoh peperangan Salib berlaku telah membuktikan dari segi fizikal dan secara nyatanya Islam telah berjaya memalukan tentera Kristian Laknatullah.Bertitik tolak dari inilah Kristian telah mendapat jawapan yang jelas bukanlah cara peperangan semata-mata mampu mengalahkan umat Islam.Tuntasnya berlakulah peperangan yang dilancarkan terhadap umat Islam dalam segenap pelusuk kehidupan umat Islam.

Maka sayugialah umat Islam pada hari ini sudah terkena peluru-peluru meriam,”bom-bom” secara berstrategik yang dilancarkan oleh Kristian Laknatullah terhadap umat Islam.”Bom-bom” yang telah dilancarkan terhadap umat Islam pada hari ini boleh dilihat dari sudut pemikiran ataupun perang pemikiran (Ghazwatul fikri) ,hiburan,seks,ekonomi,politik, mahupun gaya hidup.Inilah racun yang tertanam dalam jiwa-jiwa umat Islam hari ini.Asosiasinya,kata Ayatollah Khomeini umat Islam hari ini begitu sibuk berbicara tentang perlunya tangan diluruskan tau dibengkokkan ketika solat ,walhal musuh-musuh Islam sibuk berbicara tentang bagaimana ingin memotong tangan-tangan umat Islam!

“Hai syabab ,ayuh robekkan dan koyakkan wajah-wajah yang banyak berselindung di sebalik jenama-jenama Islam walhal di belakang mereka musuh Allah yang nyata” Syed Qutub.

Lantaran kekalahan yang teruk dialami oleh Kristian maka mereka telah bersekongkol dengan Yahudi sebagai pelengkap kepada musuh Islam .Mereka terus-menerus mensasarkan umat Islam sebagai masyarakat yang dipandang benci oleh semua masyarakat dunia.Lantaran itu,matlamat keji mereka ini telah dibincangkan secara rasmi pada 1897 di Basle,Switzeland dimana 300 orang sarjana Yahudi telah berhimpun dan dipimpin oleh Teodrl Hezl.Perancangan mereka ini lebih popular dikenali sebagai Protokol Yahudi. Protokol-protokol ini adalah :


PROTOKOL KETIGA

Yahudi menjadikan Negara bukan Yahudi sebagai gelanggang pertempuran manusia hingga menyebabkan kemerosatan ekonomi.Yahudi pula akan dilihat sebagai penyelamat dengan memberi bantuan kepada Negara bukan Yahudi.Dengan itu mudah bagi mereka membawa masuk idealisme mereka dan menguasai bangsa tersebut.

PROTOKOL KEEMPAT

Bangsa Yahudi ingin menghapuskan semua bentuk kepercayaan agama dan mengikis prinsip ketuhanan serta menggantikannya dengan ilmu keduniaan semata-mata.Mereka mengisi pemikiran orang-orang bukan Yahudi dengan budaya hedonism sehingga bangsa bukan Yahudi tertipu dan terleka dengan dunia tanpa sempat memikirkan tentang musuh-musuh mereka.Akhirnya seluruh agenda Yahudi terlaksana.

PROTOKOL KETUJUH

Orang-orang Yahudi menyebarkan fitnah supaya timbul kekacauan ,pertelagahan dan permusuhan di kalangan manusia.Bila timbulnya penentangan terhadap bangsa Yahudi maka mereka akan memulakan peperangan secara total. Sebagai contoh,pertistiwa 11 september,Amerika Syarikat yang didalangi Yahudi memporak-perandakan umat Islam dengan menyebarkan fitnah bahawa umat Islam adalah pengganas.Peristiwa ini menjadi tiket kepada mereka untuk manjalankan serangan ke atas Afganistan.

PROTOKOL KESEPULUH

Yahudi akan menyuntik racun Liberalisme ke dalam Negara-negara bukan yahudi untuk menggugat kestabilan politik . Pilihanraya diatur supaya memberi kemenangan kepada pemimpin yang dapat bertugas sebagai ejen Yahudi dalam melaksanakan rancangan-rancangan Yahudi. Gerakan pembebasan wanita mula wujud di Barat,kemudian telah menular ke Negara-negara Islam seperti Turki,Mesir,Magribi,Lubnan,Iran dan lain-lain.

Di Malaysia sendiri,gerakan feminism dijuarai oleh Sisters In Islam dan juga Astora Jabat.Zianah Anwar,pemimpin utama SIS telah diberikan tempat untuk meluncurkan citra dan pandangan beliau terutama berkenaan isu wanita.Dalam isu Rang Undang-undang Keluarga Islam Wilayah-wilayah Persekutuan (Pindaan 2005) SIS bersama beberapa kumpulan wanita lain menentang kuat Rang Undang-undang tersebut atas dakwaan kononnya ia menzalimi wanita.
Astora Jabat pula dalam tulisannya di dalam majalah Al-Islam (yang mana beliau adalah ketua editornya) telah mengeluarkan kenyataan bahawa wanita tidak wajib bertudung dan menyokong keharusan wanita menjadi Iman dalam kes Aminah Wadud dan menganggap ulama-ulama menentang keharusan tersebut sebagai jumud kerana terikat dengan adat dalam kitab-kitab fiqh lama.

PROTOKOL KEEMPAT BELAS

Para Filosuf Yunani telah membincangkan kelemahan-kelemahan serta mendedahkan keburukan agama –agama lain.Mereka telah merancang serta menerbitkan begitu banyak tulisan-tulisan pornografi iaitu mengadakan sastera yang tidak bermakna ,kotor dan keji.

PROTOKOL KEENAM BELAS

Yahudi telah membangunkan university mengikut rancangan yang begitu tersusun.Pensyarah-pensyarah akan mendidik dan membentuk para pemuda supaya menjadi manusia yang patuh kepada pihak berkuasa (Yahudi). Bagaimanapun,ajaran mengenai undang-undang negeri dan politik tidak akan diajar kecuali beberapa orang sahaja yang dipilih kerana kebolehan mereka.
Golongan penganut Zionist ini telah menyusup dalam sector stategik seperti barada di PBB (agensi seperti ILO,UNESCO,IMF,FAO,UNICEF ,WTO) dan juga menguasai pembuat dasar di Amerika Syarikat.Golongan zionis ini juga menguasai syarikat konglomerat dan sedang menjaring keuntungan di Negara-negara dunia ketiga yang sabahagiannya adalah Negara umat Islam.

Madihah Bt Md Yusof ~

Saturday, July 11, 2009

Pehatian!!!!!


Sahabat2 rahimakumullah..jangan lupa bagi yang berkesempatan ,anda semua sangat dialu-alukan dan dijemput untuk menunjukkan solidariti anda pada satu kongres anjuran GAMIS berkenaan Rejuvinasi Sistem Pendidikan Islam Negara yang akan diadakan di Dewan Auditorim Shah Alam pada 11 julai 2009 jam 8.00 pagi hingga 6.00 petang .Ayuh!! Bersama bersatu hati memartabatkan sistem pendidikan Islam yang sebenar!!!
"Misi Menyelamatkan Anak Muda" Takbir!!!!

Selamat tinggal rumah

Bakti Huffaz 09 pengalaman yang tak dapat dilupakan.dapat mak angkat baru,ayah angkat baru,yang paling best dapat banyak adik angkat..berbelas-belas..dasyat betul..suka hati tengok kanak-kanak..suci ja..jujur..comel..argh rindunya pada mereka..6 hari berada di sna telah menimbulkan titik kemesraan antara kami dengan penduduk kampung.cara hidup mereka yang sederhana memikat hati kami..yang paling tak dapat dilupakan apabila berpeluang menaiki bot nelayan..bau hanyir tu adatlah...tapi ronda2 dengan bot..tu yang best tu..tergambar di mata hebatnya ciptaan Allah ...air yang mengalir tenang,siapa sangka mampu memusnahkan banyak jiwa dan harta benda..Kuasa Allah..'kun fayakun' apabila Allah mengkehendaki sesuatu terjadi,maka terjadilah..
Kita sebagai manusia haruslah mengambil iktibar dari setiap kejadian yang Allah timpakan..sama ada sebagai peringatan kepada manusia atau sebagai penghapus dosa.Pasti tersingkap seribu satu hikmah yang kekadang tak terjangkau dek fikiran manusia.Apa yang ana kagum rata-rata penduduk di sana ialah mereka redha dan mampu menerima segala yang terjadi dengan tabah.Bayangkan dalam sekelip mata sahaja mereka telah kehilangan segala harta benda mereka..apa yang tinggal hanya apa yang ada di badan.
Menurut cerita dari mak angkat ana,satu keajaiban yang membuktikan kekuasaan Allah,seorang makcik yang sedang solat ketika kejadian tsunami berlaku,tidak terkesan pun dengan ledakan ombak tsunami berhampiran rumah mereka.Sedangkan suaminya yang sedang makan di ruang makan telah hampir lemas diputar oleh air laut yang telah menerjah ke rumah mereka yang berada beberapa kilometer dari laut.Maha Kuasa Allah.Seorang yang sedang khusyuk mengabdikan diri pada Allah tidak tersentuh pun oleh deruan air yang mengganas itu..
Subhanallah..tidak dapat digambarkan bagaimana keadaan cemas tika itu.Pada waktu itu hanya pada Allah tempat mereka mengharapkan pertolongan.Tiada satu kuasa lain yang dapat menyelamatkan mereka selain dari Allah.
hemm banyak lagi nak cerita ...tapi x sempat pulak...
Tinggal berapa jam lagi dah nak bertolak balik..rasa x best pulak.dh best duk umah walaupun xsampai 2 hari...hmm nak buat macam mana tuntutan sebagai seorang pelajar harus dipenuhi..di sana banyak lagi tanggungjawab yang perlu diselesaikan.zaman berehat di rumah nampaknya dah berakhir..huhu sat nya....now i'm going back to college!!!

Sunday, June 28, 2009

Talking about health...

DRINK WATER ON EMPTY STOMACH

It is popular in Japan today to drink water immediately after waking up every morning. Furthermore, scientific tests have proven its value. We publish below a description of use of water for our readers. For old and serious diseases as well as modern illnesses the water treatment had been found successful by a Japanese medical society as a 100% cure for the following diseases:

Headache, body ache, heart system, arthritis, fast heart beat, epilepsy, excess fatness, bronchitis asthma, TB, meningitis, kidney and urine diseases, vomiting, gastritis, diarrhea, piles, diabetes, constipation, all eye diseases, womb, cancer and menstrual disorders, ear nose and throat diseases.

Method of treatment

1. As you wake up in the morning before brushing teeth , drink 4 x 160ml glasses of water …..interesting
2. Brush and clean the mouth but do not eat or drink anything for 45 minutes
3. After 45 minutes you may eat and drink as normal.
4. After 15 minutes of breakfast, lunch and dinner do not eat or drink anything for 2 hours
5. Those who are old or sick and are unable to drink 4 glasses of water at the beginning may commence by taking little water and gradually increase it to 4 glasses per day.
6. The above method of treatment will cure diseases of the sick and others can enjoy a healthy life.

The following list gives the number of days of treatment required to cure/control/reduce main diseases:

1. High Blood Pressure – 30 days
2. Gastric – 10 days
3. Diabetes – 30 days
4. Constipation – 10 days
5. Cancer – 180 days
6. TB – 90 days
7. Arthritis patients should follow the above treatment only for 3 days in the 1st week, and from 2nd week onwards – daily.

This treatment method has no side effects, however at the commencement of treatment you may have to urinate a few times.

It is better if we continue this and make this procedure as a routine work in our life.

Drink Water and Stay healthy and Active.

This makes sense, the Chinese and Japanese drink hot tea with their meals.. not cold water. Maybe it is time we adopt their drinking habit while eating!!! Nothing to lose, everything to gain…

For those who like to drink cold water, this article is applicable to you.

It is nice to have a cup of cold drink after a meal. However, the cold water will solidify the oily stuff that you have just consumed. It will slow down the digestion.
Once this “sludge” reacts with the acid, it will break down and be absorbed by the intestine faster than the solid food. It will line the intestine. Very soon, this will turn into fats and lead to cancer. It is best to drink hot soup or warm water after a meal.

A serious note about heart attacks: Women should know that not every heart attack symptom is going to be the left arm hurting. Be aware of intense pain in the jaw line. You may never have the first chest pain during the course of a heart attack. Nausea and intense sweating are also common symptoms. 60% of people who have a heart attack while they are asleep do not wake up. Pain in the jaw can wake you from a sound sleep. Let’s be careful and be aware. The more we know, the better chance we could survive…

BRAIN DAMAGING HABITS

1. No Breakfast: People who do not take breakfast are going to have a lower blood sugar level. This leads to an insufficient supply of nutrients to the brain causing brain degeneration.
2. Over eating: It causes hardening of the brain arteries, leading to a decrease in mental power.
3. Smoking: It causes multiple brain shrinkage and may lead to Alzheimer disease.
4. High Sugar consumption: Too much sugar will interrupt the absorption of proteins and nutrients causing malnutrition and may interfere with brain development.
5. Air Pollution: The brain is the largest oxygen consumer in our body. Inhaling polluted air decreases the supply of oxygen to the brain, bringing about a decrease in brain efficiency.
6. Sleep Deprivation: Sleep allows our brain to rest. Long term deprivation from sleep will accelerate the death of brain cells.
7. Head covered while sleeping: Sleeping with the head covered, increases the concentration of carbon dioxide and decrease concentration of oxygen that may lead to brain damaging effects.
8. Working your brain during illness: Working hard or studying with sickness may lead to a decrease in
effectiveness of the brain as well as damage the brain.
9. Lacking in stimulating thoughts: Thinking is the best way to train our brain, lacking in brain stimulation thoughts may cause brain shrinkage.
10. Talking Rarely: Intellectual conversations will promote the efficiency of the brain.

The main causes of liver damage are:

1. Sleeping too late and waking up too late are main cause.

2. Not urinating in the morning.

3. Too much eating.

4. Skipping breakfast.

5. Consuming too much medication.

6. Consuming too much preservatives, additives, food coloring , and artificial sweetener.

7. Consuming unhealthy cooking oil. As much as possible reduce cooking oil use when frying, which includes even the best cooking oils like olive oil. Do not consume fried foods when you are tired, except if the body is very fit.

8. Consuming raw (overly done) foods also add to the burden of liver. Veggies should be eaten raw or cooked 3-5 parts. Fried veggies should be finished in one sitting, do not store. We should prevent this without necessarily spending more. We just have to adopt a good daily lifestyle and eating habits.


Maintaining good eating habits and time condition are very important for our bodies to absorb and get rid of unnecessary chemicals according to “schedule.” Because :
Evening at 9 – 11 PM : is the time for eliminating unnecessary/toxic chemicals (detoxification) from the antibody system (lymph nodes). This time duration should be spent by relaxing or listening to music. If during this time a housewife is still in an unrelaxed state such as washing the dishes or monitoring children doing their homework, this will have a negative impact on health.

Evening at 11pm – 1 am : is the detoxification process in the liver, and ideally should be done in a deep sleep state.

Early morning 1 – 3 am : detoxification process in the gall, also ideally done in a deep sleep state.

Early morning 3 – 5 am : detoxification in the lungs. Therefore there will sometimes be a severe cough for cough sufferers during this time. Since the detoxification process had reached the respiratory tract, there is no need to take cough medicine so as not to interfere with toxin removal process.

Morning 5 – 7am : detoxification in the colon, you should empty your bowel.

Morning 7 – 9 am : absorption of nutrients in the small intestine, you should be having breakfast at this time. Breakfast should be earlier, before 6:30 am , for those who are sick. Breakfast before 7:30 am is very beneficial to those wanting to stay fit. Those who always skip breakfast, they should change their habits, and it is still better to eat breakfast late until 9 – 10 am rather than no meal at all. Sleeping so late and waking up too late will disrupt the process of removing unnecessary chemicals. Aside from that, midnight to 4:00 am is the time when the bone marrow produces blood.

Therefore, have a good sleep and don’t sleep late.

HOW TO COOK INSTANT NOODLES

Normally, we cook the instant noodles by putting the noodles into a pot with water, throw in the powder and let it cook for 3 mins.This is the WRONG method of cooking the instant noodles. By doing this, when we actually boil the ingredients with the powder, which contains MSG, it changes the molecular structures of the MSG causing the MSG to become toxic. The other thing that you may or may not realize is that the noodles are coated with wax and it will take around 4 to 5 days for the body to excrete the wax after you consume the noodles. So the CORRECT method, which you may or may not know, is to cook the noodles this way:

1. boil the noodles in a pot with water.
2. once the noodles is cooked, take out the noodles and throw away the water which now contains the wax from the noodles.
3. boil another pot of water till boiling and put the noodles into the hot boiling water, then shut the fire.
4. only at this stage when the fire is off, and while the water is very hot you put the powder-ingredient into the water, to make the noodle soup.
5. however, if you need dry noodles (like Indomee Goreng), take out the noodles after step 3, and then add the powder-ingredient to the noodles to get mee goreng.

This piece of information is of important to your health where eating instant noodles is concerned. Please apply this cooking method as it doesn’t take much longer that the normal unhealthy method!

STOP COUGHING TIPS

Not sure whether this works or not … but it’s worth trying..or if any of you have tried it out before, do let me know.

To stop nighttime coughing in a child (or adult as we found out personally), put Vicks Vaporub generously on the bottom of the feet at bedtime, then cover with socks. Even persistent, heavy, deep coughing will stop in about 5 minutes and stay stopped for many, many hours of relief.

Works 100% of the time and is more effective in children than even very strong prescription cough medicines. In addition it is extremely soothing and comforting and they will sleep soundly.

I heard the head of the Canada Research Council describe these findings on the part of their scientists when they were investigating the effectiveness and usage of prescription cough medicines in children as compared to alternative therapies like accupressure. Just happened to tune in A.M. Radio and picked up this guy talking about why cough medicines in kids often do more harm than good due to the chemical makeup of these strong drugs so, I listened.

It was a surprising finding and found to be more effective than prescribed medicines for children at calming effect on sick children who then went on to sleep soundly.

An adult friend tried it on herself when she had a very deep constant and persistent cough a few weeks ago and it worked 100%! She said that it felt like a warm blanket had enveloped her, coughing stopped in a few minutes and believe me, this was a deep, ( incredibly annoying!) every few seconds uncontrollable cough, and she slept cough-free for hours every night that she used it.

Thanks to the author who wants us to share this article!

Wednesday, June 17, 2009

Tanda-tanda Anda Dilamun Cinta

Apakah perasaan anda pabila cinta anda ditolak..?
Dan apa perasaan bila cinta anda berbalas?
Tambahan yang membalas cintamu adalah Yang Maha Perkasa..Allah Rabbul jalil.

Disini dititipkan beberapa tanda anda dilamun cinta dengan yang Maha Pencipta.

Anda suka untuk bertemu dengan-Nya. Tak sabar untuk bertemu. Tak berjumpa sesaat seolah-olah anda jadi tak menentu. Persiapan dibuat setiapa kali sebelum bertemu-Nya.
Mendahulukan-Nya lebih dari yang lain. Dia mengatasi yang lain. Segala kehendaknya anda utamakan dan yang dilarangnya anda cepat-cepat menjauhkan diri.
Gembira bila bersama-Nya. Ingin sentiasa bersama walaupun di mana anda berada. Susun kata indah hendak bertemu. Ayat-ayat cinta kau luahkan pada-Nya sebagai pujian ke atasnya.

Tidak sedih kehilangan segalanya kerana cintamu terhadap-Nya melebihi segalanya. Biarlah semuanya hilang dan tiada asalkan anda tak kehilangan ISLAM .
Merasa nikmat melakukan ketaatan terhadap perintahn-Nya. Membela agamanya sudah cukup membuatkan anda merasa nikmat di dunia.
Tegas terhadap mereka yang menghina Islam. Apatah lagi yang melanggar apa yang disuruh-Nya.

Itulah sedikit tanda-tanda anda dilamun cinta bersama-Nya. Adakah cinta anda berbalas? Atau anda dalam dilema cinta si dia atau yang Maha Pencipta?

Moga kita mendapat cinta dari-Nya. Terkadang dalam hidup ini kita perlu korbankan nikmat yang sedikit untuk mendapat yang lebih besar.





www.iluvislam.com
oleh : zulkamal
Editor : doraemong13

Sunday, May 24, 2009

AZAB KUBUR




Hanya Allah yang lebih mengetahui...

Tuesday, May 5, 2009

Wanita











My dream...

Mampu kah?? ....Sahabat cermin peribadi diri...Carilah...
p/s: kalau la mampu baca tulisan tu..

Saya nak jadi anak solehah..


Sifat anak yang soleh
Mentaati ibu ayah
Tidak membantah
Malah mentaatinya (2X)
Halus peribadinya
Mencontohi Rasulullah
Tingkah lakunya dijaga
Akhlak dipelihara
Segala amalan dijaga
Hanya kerana yang Esa
C/o
Hormat pada yang tua
Kasih pada yang muda
Sayang pada ibu ayah
Dan juga keluarga
Hidupnya rajin berusaha
Tidak pernah berputus asa
Di dalam kehidupan penuh pancaroba
Tiada cinta di hatinya
Hanyalah cinta Allah
Ada rasa rindu
Hanyalah untuk Rasulullah
Kasih dan sayang
Hanyalah pada ibu ayah
Hormat menghormati sesama insan berbudi
Guru dan teman-temanSentiasa dikasihi
Itulah di antara sifat anak-anak yang soleh
p/s : sayang mak dan ayah..(adik2 pn ye jgk)

Friday, May 1, 2009

Keharmonian antara Quran dan Sains

Oleh Dr. Danial bin Zainal Abidin


Sains dan al-Quran tidak dapat dipisahkan. Walau bagaimanapun al-Quran bukannya sebuah buku sains. Ia adalah wahyu Allah. Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk agar manusia dapat membezakan antara yang hak dengan yang batil. Walau bagaimanapun terdapat dalamnya ayat-ayat yang menceritakan tentang kejadian alam semesta serta fenomena-fenomena yang berkaitan dengannya.
Sains ialah penemuan berdasarkan cerapan dan kajian yang dilakukan oleh manusia. Secara dasarnya, penemuan yang sahih tentang alam tidak akan bercanggah dengan al-Quran. Hal ini disebabkan al-Quran dan alam datang daripada Allah: al-Quran diturunkan oleh Allah dan alam dicipta oleh Allah. Kedua-duanya adalah daripada Allah. Justeru, hubungan antara kedua-duanya adalah suatu hubungan yang harmonis.
Antara ayat al-Quran yang menjelaskan tentang hubungan ini ialah ayat 53 dalam surah Fussilat yang bermaksud, “Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap ufuk (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa al-Quran itu benar.”Ada ulama yang mentafsirkan ayat ini secara yang berbeza sedikit. Bagi mereka ayat ini bermaksud, “Akan Kami tunjukkan kepada mereka bukti-bukti kebenaran Kami di segenap ufuk (penjuru) dan pada diri mereka sendiri, sehingga jelas kepada mereka bahawa Islam itu benar.”
Walau bagaimanapun, dalam kitab Tafsir al-Quran al-Azim, Imam Ibn Kathir berkata, “(Allah) akan tunjukkan bukti-bukti serta dalil-dalil di alam ini yang menunjukkan bahawa al-Quran ini adalah benar.” Untuk menerokai dan mengeluarkan bukti serta dalil daripada alam, sains diperlukan.
Seterusnya, berhubung dengan firman Allah yang bermaksud, “Dan pada diri mereka sendiri,” Imam Ibn Kathir berkata, “Berkemungkinan yang dimaksudkan oleh ayat ini ialah apa yang terdapat dalam tubuh badan manusia yang menakjubkan, sebagaimana yang dapat dilihat dalam ilmu tasyrih (anatomi). Kesemua ini akan menampakkan kebijaksanaan Yang Maha Pencipta.” Untuk mengenali organ serta memahami sistem yang terdapat dalam tubuh manusia, sains juga diperlukan.
Konklusi yang dibuat as-Syeikh Said Hawa berhubung ayat ini amat menarik sekali. Dalam al-Asas fit Tafsir beliau berkata, “Dalam buku saya bertajuk ‘Ar-Rasul’ saya membuktikan bagaimana Allah menunaikan janjinya yang terdapat dalam ayat ini. Jika manusia melihat kepada segenap penjuru alam dan diri mereka sendiri, mereka akan melihat sesuatu yang membenarkan al-Quran. Apabila apa yang mereka lihat itu dikaitkan dengan apa yang terdapat dalam al-Quran, mereka akan meyakini bahawa al-Quran sebenarnya datang daripada Allah. Saya telah memberikan banyak contoh berhubung perkara ini dan sesiapa yang membaca kitab tafsir ini (iaitu al-Asas fit Tafsir) dia akan memahaminya secara yang lebih jelas.”
Dalam Tafsir al-Azhar pula Hamka berkata, “Dalam ayat ini dinyatakan bahawa al-Quran ini kian lama kian nyata kebenarannya. Bukti kebenaran itu akan muncul di segenap penjuru bahkan pada diri mereka (manusia) sendiri. Mungkin beberapa perkara yang diterangkan Quran tatkala ia mula diturunkan belum difahami tetapi kelak (ketika zaman berubah) dan otak manusia menjadi (semakin maju) akan nampaklah kebenaran itu. Sudah 14 abad Quran diturunkan dan semakin berkembang pengetahuan manusia tentang alam (semakin) bersinarlah rahsia kebenaran Quran.”
Justeru, ayat ini merupakan jambatan antara sains dan Quran. Ia mengisyaratkan bahawa penemuan-penemuan sains masa kini yang berkaitan dengan alam dan manusia akan menampakkan, tanpa ragu-ragu lagi, kebenaran al-Quran. Yang penting ialah kajian sains yang dilakukan mestilah merupakan suatu kajian yang sahih dan ayat al-Quran yang hendak ditafsirkan mestilah merupakan satu ayat yang boleh dikaitkan dengannya, selepas merujuk kepada tafsiran yang muktabar. Justeru, penemuan-penemuan sains masa kini boleh dimanfaatkan untuk memahami ayat-ayat tertentu dalam al-Quran.

Hasil Nukilan :Dr. Danial Zainal Abidin

dzcsyifa@streamyx.com

http://danialzainalabidin.com/








Saturday, April 18, 2009

YAMAN

PUSAT-PUSAT PENGAJIAN DI YAMAN

i) Universiti Al-Iman (Al-Eman University)
ii) Universiti Sains & Teknologi
iii) Universiti Yamaniah
iv) Universiti Andalus
v) Universiti Sana’a
vi) Universiti Wataniah
vii) Universiti Ibb
viii) Universiti Al-Ahqaf
ix) Universiti Darul Mustafa
x) Universiti Yaman

Sheikh Abdul Majeed Al-Zindani, President of Al-Eman University:

“The United States has proved to the world that it is the most oppressive nation in history. It is the country that killed two million people and displaced five million in Iraq by a lie it spread to the world. In all its accusations to its enemies, it fabricates lies and depends on its arrogance of power. The same way that it’s lie on Iraq’s weapons of mass destruction was revealed, all it’s lies will be known, and its political leadership will be cursed throughout history!”

Interviewed By: Hakim Almasmari ( YEMEN POST STAFF ) Article Date: April 28, 2008


Yemen Post: When was the first AIDS case that you cured with your medicine?
Sheikh Abdul Majeed Al-Zindani: Almost five years ago.
YP: Why have you not until now patent your invention?
AZ: Patenting the invention needs from us to cooperate with a strong authority and countries which can help us to protect the patent.
YP: Do AIDS patients stay under your direct supervision and under clinical examination while and after treatment?
AZ: This is an common practice imposed by the medical protocol as well as different steps which we follow. They need to stay under continuous examinations while they are being treated, and also for years to come, only to insure that no problems happen along the road. In medicine, this is a normal practice.
YP: It was announced in the media that Al-Eman University is ready to treat AIDS victims free of charge. Is that true?
AZ: Yes, we did announce to the public that we will treat anyone who has the AIDS virus free of charge. We know how expensive it is to get treatment and that is why we are ready to offer and treat patients for free.
YP: Including foreigners and non-Muslims?
AZ: Yes. Including foreigners and non-Muslims.
YP: Some people don’t know that you studied medicine. Has your background in medicine helped you in discovering the new medicine?
AZ: Yes, it helped me but in a different way. It helped me understand the sayings of Prophet Mohammed (PBUH) more. It gave me the chance and ability to deeply understand the miracles of the prophet’s words, and the deep meaning behind his sayings.
YP: You presented your new AIDS medicine in numerous medical conferences held in Yemen. Has there been any international interest, especially from authorities to adopt the new AIDS medicine?
AZ: Sure. There have been strong international reactions, but they continue to ask for more proof for my invention.
YP: What are these authorities or companies which have shown interest in your medicine? Can you name them?
AZ: Different companies, countries, and authorities, but I prefer that their names be kept classified until we reach an agreement with them.
YP: What are you going to do to globalize the new AIDS vaccine, and how are you going to help patients around the world?
AZ: We have a strong plan ahead of us, and I am very confident that very soon things will go well, and people will benefit from the medicine. We are here to help all people not looking at race or religion.
YP: You announced earlier that Al-Eman University will launch a satellite channel for defending Prophet Mohammed (PBUH). Can Al-Eman University really launch such a channel and pay for it’s costs?
AZ: Of course not. But the university will do it with the help of those people who love their religion, and want to spread the beauty of it to others. Soon people will hear of our launch, and it will consist of a large number of programs including Islamic Science programs, and the miracle's of the Quran.
YP: Have you started?
AZ: We started marketing the channel to people who want to help us.
YP: Has the United Nation's Security Council erased your name from the terrorist list?
AZ: No. the Yemeni government tried, as it told us, many times but the United States still refuses to erase my name due to its aggression.
YP: What are the evidence that the United States has against you?
AZ: The evidence which they accused me of were weak, and most of the accusations were invalid according to the Yemeni law. For example, they accused me of standing behind the killing of Socialist Party General Secretary Jar Allah Omar, even though his case went to court and they erased all charges linked to me. The United States has a smart way to play its game, but during the last ten years people have understood that the United States are not honest.
YP: You said “most of the accusations against you were invalid”, which means that there are some that are true, what are the other accusations that are true?
AZ: None of them are true, but other examples are like the accusation of me standing behind the person who killed the American doctors in Jebla. They said that the killer was a student at Al-Eman University. After investigation, they found out that the person was not a student at Al-Eman University and never even entered the university. Besides, the trail for him was held, and my name was never mentioned in the trial. They bring up such accusations to blackmail me and Al-Eman University. Also, another example of their non sense accusations is that they said that I am a dangerous man because I have two names. Sometimes I introduce myself as Abdul Majeed Zindani and sometimes as Sheikh Abdul Majeed Al-Zindani. These are the biggest accusations the United States have against me.
YP: As a reporter, I can’t believe that these are the major accusations the United States has against you, and for sure there are bigger accusations, what are they?
AZ: They also said that I am the spiritual father of Osama Bin Laden. Why me? I have been living in Yemen since 1987 and I have never been to Afghanistan after that. I left Afghanistan in 1987 when the Soviet Union announced that it would withdraw from Afghanistan. At that time I announced to the Arab Mujahideen to go back home, and my opinion was different from Osama’s opinion who thought that Mujahideen should stay. I don’t know what is the American point of view when they think that I am the spiritual father of Osama Bin Laden! I am a preacher and I am not responsible for everyone who listens to my tapes or comes to listen to my speeches. Is it fair if all teacher and professors in the world are accountable for things their students do! Meanwhile, the Yemeni Government asked the Americans to show their evidence against me, and Yemen will trail me but they have not received anything.
YP: How does Yemen deal with your case and lifting your name from the terrorist list?
AZ: The president as well as the foreign minister confirmed that they do their best to lift my name from the terrorist list.
YP: Have there been any secret meetings held between you and the Americans?
AZ: No
YP: Why has the Islah Party left you alone to face America?
AZ: That is not true, in fact, the Islah Party in many situations, and in its conferences talked about my issue and condemned it.
YP: Everybody asks: How could Sheikh Al-Zindani agree with his past enemies (Socialist), and is now working with them under one agenda?
AZ: They made a number of changes in their policies, among them making Islam the source of all the legislations and confirmed that Islam is the religion of Yemen. After these announcements, their constitution became acceptable. The intellectual disagreement ended.
YP: Over the last few years, You have almost disappeared from the political arena, why?
AZ: Things became more complicated in the Yemeni political arena, and it looks like "destructive chaos”.
Making politics successful needs people to be together and under one vision.
YP: What is your opinion about what happened lately in the southern governorates, and do you agree with the Joint Party Meetings (JMP), for fueling the problems in the South?
AZ: I was the first person who advised the president about the south and its projected problems. No one took my words seriously, especially the president. One year ago, I told the president that people were complaining in the southern governorates and I asked him to form a committee to investigate these complaints. Many leaders from the Islah and the ruling party were there on that day including the late Sheikh Abdullah Bin Hussien Al-Ahmar.
YP: What was the president’s reaction?
AZ: He told me that the information I have is wrong. But later, the events proved that the information he had was wrong and I was correct. I believe that there are some acts that cause the people to act this way. Even though I believe that every oppressed has the right to speak loudly and every objector has the right to express his opinion by the peaceful methods, but I don’t agree with people who want to tear Yemen and its unity.
YP: How do you evaluate the relation between the Islah, Joint Meeting Party, and the Ruling party after the last events?
AZ: The relation between them is according to the constitution. Islah Party didn't go to the streets holding weapons and is working through the framework of the constitution. At the same time, the ruling party uses its power and works in the framework of the constitution.
YP: Some political analysts believe that Islah Party only received more problems after it involved itself with the JMP?
AZ: This is an opinion, and every analyst has his point of view.
YP: Do you think that Islah Party has harmed you more than benefited you over the last year?
AZ: There are some people in the party who I disagree with personally, but overall the party has not harmed me whatsoever.

YP: Why you did you not nominate yourself for the presidency of the Islah Consultative Council? Is it because you are on the terrorist list and that would harm the party?
AZ: No. This was not the reason. The Islah party forces high ranking leaders not to elect themselves for the same position for more than three terms, and I have been the head of the consultative council three times.
YP: Is it true that the Yemeni government asked you to stay away from politics as a condition to not handing you to America?
AZ: The government can’t hand me to United States because the constitution prevents them from handing any Yemeni to any foreign authority. Again, if anyone has any evidence against me, they could hand them to the Yemen government.
America has proved to the world that it is the most oppressive nation in history. It is the country which killed two million and displaced five million in Iraq by a lie it spread to the world. In all its accusations to its enemies it fabricates lies and depends on its arrogance of power. The same way that its lie on the weapons of mass destruction in Iraq was revealed, all its lies will be known, and its political leadership will be cursed throughout history!
YP: Do you have any final comments?
AZ: Thank you.

Wednesday, April 15, 2009

Qiraat ......di Umm Al Qura

UMM AL-QURA UNIVERSITY, MAKKAH

Faculties and Institutes
College of Da’wa and Usul-ud-Din
College of Arabic Language
College of Education
College of Applied Sciences
College of Social Sciences
College of Engineering and Islamic Architecture
College of Medicine
College of Community Service and Continuing Education
Institute of Scientific Research and Revival of Islamic Heritage
Institute of Arabic Language for Non-Native Speakers
· many more…….


Department of Qera'at

Brief:
It is a department of the College of Da'wa and Usul-ud-Din, Umm Al-Qura University. It is also one of the earliest academic departments in the College. It was established by virtue of the decision taken by the college's board in its fourth session held on Shaban 26 1402. Courses started at the beginning of the second semester of 1402/1403 A.H, when only male students were admitted into the Department, until 1420 A.H. During the early years, the number of enrollees was very small, so that a class would comprise seven students or slightly more. Afterwards, the number of enrollees increased largely till it became 35 students in the latest classes.
In 1421 A.H, after approving the establishment of a branch for girls, the Department started to enroll girls. There was very large numbers of female applicants (88 girls), in comparison with male students. Memorization of the Holy Quran and successful fulfillment of the interview were set as prerequisites for girls' admission.
The girls' branch of this department is considered as a source of pride and prestige for Umm Al-Qura University. This is because it is the only department through which girls can learn Qera'at and its sciences across the Kingdom of Saudi Arabia. Furthermore, the other Saudi and world universities do not have a separate department for girls where they can receive such sciences.
In addition, courses are given by a number of male and female professors (nearly 66 professors).
Therefore, we come to know that, some years ago, Qera'at was a rarely-handled field. However, greater numbers of students have started to enroll, thanks to the perseverant and serious academic efforts exerted by the Department.
Admission Prerequisites:
They are the same admission prerequisites stipulated in the regulations as regards the admission of new students and set forth in articles (2, 3 and 4), the legislative rules of the Study and Exam Regulations for university stage, the executive rules applicable at Umm Al-Qura University, and the following prerequisites:
1- The earnest memorization of the Holy Qur'an
2- The successful fulfillment of the interview.

Admission prerequisites at the department of Qera'at in master's degree:
1- An applicant shall have the bachelor's degree certificate or an equivalent one in the field of Qera'at.
2- An applicant shall have the bachelor's degree certificate or an equivalent one in any of Shari'ah fields; provided that (s) he has an Ijaza (licentiate) in the seven Qera'ats that is approved by a recognized Qur'an reciter.
3- An applicant shall successfully pass the written exams and interviews held by the Department.

Degrees Awarded by the Department:
1- Bachelor's degree:
The Department of Qera'at awards the bachelor degree in ten Qera'ats, related through the chain of Ash-Shaatibiyyah and Al-Durrah.
2- Master's degree
The Department of Qera'at awards the master's degree in the ten major Qera'ats through the chain of Taybat al-Nashr.
Course Objectives at the Department:
1- Reviving the tradition of memorizing the Holy Glorious Qur'an and learning Qera'ats from the authenticated sheikhs generation after generation;
2- Reviving the science of Qera'at and spreading it among those who seek knowledge;
3- Studying the ten minor Qera'ats through the chain of Ash-Shaatibiyyah and Al-Durah, in addition to the ten major Qera'ats through the chain of Taybat;
4- Qualifying students of the Department in the different Qera'at sciences.
Website : http://www.uqu.edu.sa/english

Saturday, April 4, 2009

Peringatan buat diri jua sahabat..


Pertama-tamanya tahniah diucapkan kepada setiap individu yang telah dilantik untuk memegang amanah tidak kira samada seorang presiden, AJK tinggi , exco atau hanya seorang ajk biasa. Jawatan yang disandang tidak lebih dari amanah yang dikurniakan Allah untuk menguji hambanya yang mana lebih baik amalnya. Bertambahnya amanah bermakna bertambahlah beban di atas pundak kita, makin sempit la masa kita untuk perkara-perkara lain.Semoga Allah mengurniakan antum dengan sebaik-baik kurniaan.

Satu perumapan yang sangat menarik untuk dikongsi mengenai orang yang menerima beban amanah ini, andaikan kita sebuah kepala keratapi yang menggunakan arang batu sebagai sumber tenaga dan membawa gerabak-gerabak lain di belakang. Begitulah kaitannya dengan kita, arang batu itu umpama amalan ibadah lazim kita dan gerabak di belakang itu umpama beban amanah dan tugasan yang kita pikul, makin banyak dan makin kuat arang batu dan tenaga yang dihasilkan melalui pembakarannya, makin laju keretapi bergerak walaupun banyak gerabak di belakang perlu ditarik.

Begitulah halnya dengan kita ,walaubagaimana sibuk kita dengan tanggungjawab yang ada, janganlah kita mengabaikan amalan lazim kita kerana kecacatan dalam menjaganya akan berakhir dengan kesesatan dan kebingungan hinggalah timbul soalan “untuk apakah aku bersusah-susah memenatkan badan untuk orang lain??”

Saidiana Umar pernah berkata , aku ingin menjadi insan yang paling bertaqwa di kala mana aku adalah insan paling afdhal di kalangan manusia. Lihatlah Umar, memimpin empayar Islam yang meliputi kawasan yang luas dengan segala macam pembaharuan dilakukan tapi dalam masa yang sama amalannya adalah yang paling baik di kalangan umat Muhammad. Hatta nabi sendiri memperakuinya melalui hadis yang berbunyi , “jika ada nabi selepas aku maka orang itu adalah Umar”


Kesimpulannya hubungan dengan Allah adalah yang paling penting , manakala jawatan dan tanggungjawab hanya alat dalam mencapai matlamat tersebut. Berikut sedikit muhasab yang boleh dijadikan kayu pengukur dalam menilai hubungan kita dengan Allah.


1. Solat : Seboleh-bolehnya berjemaah di masjid terutamanya solat Subuh

2. Al-Quran : Letakkan satu target dalam satu hari di mana kita akan cuba menyempurnakannya tidak kira di mana atau bila

3. Zikir : Lazimi zikir yang mana kita akan membacanya setiap hari, ma’thurat juga boleh dijadikan amalan

4. Puasa : Cubalah sedaya upaya berpuasa sekurang-kurangnya 3 kali sebulan atau setiap Isnin-Khamis

5. Qiamullail : INILAH SENJATA KITA YANG PALING AMPUH,berusahalah bangun malam sekurang-kurangnya seminggu sekali

http://irfansalmi.blogspot.com/

msj dalam peti mail lagi

Kalau anda pikir anda masih islam
bacalah...kalau tidak......Allah saja yang tahu...

Message: Tolonglah ambil masa 2 minit untukmembacaini....kalau lebih duaminittu bukan membaca la tu..tapi mengeja.. :))

dengan Nama ALLAH yg Maha Pemurah lagiMahaPengasih...

Bayangkan benda ini berlaku pada anda.....

Suatu hari pada masa,Sembahyang jumaat yang di hadiri oleh lebihkurang1,000 jemaah...tiba-tiba masuk dua orang lelaki yang menutupi seluruh tubuh nyer dgn pakaian hitam.. tak nampak apa cuma dua biji mata and membawa mesin gun... lalu salah seorang lelaki tu bertempik

""Sesiapa yang sanggup MATI kerana ALLAH sila berdiri di tempat kamu"

Selepas mendengar amaran lelaki itu maka segeralah bertempiaran lari para jemaah itu utk menyelamatkan diri.... daripada jumlah yang 1,000 tadi tu hanya tinggal lebih kurang 20 orang sahaja yang masih berdiri di tempat masing-masing termasuk PakIman tu...

Lelaki yang bertempik tadi segera membuka tutup mukanya lalu melihat ke arah Pak Imam sambil berkata:
"Ok PakIman, saya dah halau SEMUA yang hipokrit, sekarang bolehlah PakIman mulakan sembahyangJumaat".... Lalu kedua lelaki tersebut berpaling dan meninggalkan jemaah....

Macammana.. adakah anda rasa lawak dgn cerita di atas .selain terhibur anda fikirlahlah..." Lawak kan , dari 1,000 org yg mengaku dia Islam hanya20 ygbetul-betul beriman... "" Lawakkan berapa banyak manusia yang mudah lupakan ALLAH bila menghadapi bahaya... kedua lelaki hanya membawa mesin-gun.. dia tak kata pun nak bunuh.. tapi generasi skrang.. amat lemah..barukena ugut terus lari lintang pukang.. lupa yg dia tak sembahyang jumaat lagi..."

"Lawak, ada juga yang agamanya cuma seminggu sahaja..tu pun bila time sembahyang jumaat.. tunjuk muka kat org kampung.. ada tu lagi dashyat setahun 2 kali aje.. bile time sembahyang raya...""Lawakkan, ramai orang percaya kepada gosip dan apa yang di tulis oleh surat khabar daripada apa yang tercatitdalam al Quran""Lawak kan , berapa ramai yg percaya duniahanyasementara, akhirat adalah tempat yang kekal, tapi berlumba-lumba mengejar dunia"

"Lawak, kita boleh bersembang dgn boyfriend ataugirlfriend berejam-rejam tapi nak berdoa kepada ALLAh alahai.. tak cukup masa..Jom kita fikirkan...

Friday, April 3, 2009

Back to kem!!

emm..

letihnya....

Dah lama tak ber'camping' ni..kali terakhir penulis ber'camping masa penulis standard 6..pastu dah masuk maahad tak dapat dah nak bar'camping'2 ni...

Excited...takut..teruja..suma bercampur..dah lama x buat aktiviti lasak camni..Alhamdulillah akhirnya dapat jugak merasa nikmat ber'camping'..best ah!

:( ..

Tapi yang tak bestnya tempat camping yang mencabar dulu dah banyak berubah...dah byk renovate...dah byk kemudahan..bukan tak suka kemajuan tapi apa ertinya perkhemahan andai terlalu byk kemudahan disediakan..tak dapat rasa la nikmat perkhemahan sepenuhnya..

Kalau dulu tidur dalam khemah berlantaikan tanah ja.kelilingnya confirm2 hutan.xda pengadang..ikat tali rapia ja buat tanda kawasan..skrg dah ada simen siap dgn tikar getah dlm khemah lagi...bilik air pun dah besar....em pendek kata selesa lah dari dulu..untung adik2..

........................
"Kenapa kamu lambat,?!kamu x dgr ka siren dah bunyi"

"Sapa suruh kamu balik khemah?!..saya kata tgu kat dewan!"

"Kenapa kamu tak dengar arahan..turun pumping 10!"

(bukanlah pumping mcm org dewasa pumping..kemampuan knk2 ja)

Kasihah adik2 dimarahi komander..maklumlah cara hidup di kem memanglah kna bergerak pantas ...suma kena berdikari dan hidup perlu saling bekerjasama antara ahli kumpulan..jadi mahu atau tidak adik yang sekecil darjah 3 pun kena hidup berdikari...
Satu ja pesanan penulis pada adik2, bila takut ke kena marah ke..zikir je byk2...insyaAllah hati jadi tenang..Ada satu peristiwa yang penulis btl2 kagum dgn adik2 skst, apabila black out pada malam perasmian,dalam keadaan yang kelam tiba2 semua adik2 skst berzikir dgn kuat..makin lama makin kuat..terkejut jugak komander2dekat situ..tak lama lepas tu alhamdulillah bekalan elektrik ada semula..bagusnye....~wondering~(ada fasi pesan ker sblm tu)

Pada malam pertama lagi telah diadakan slot muhasabah sebagai ganti slot kembara malam akibat hujan yang lebat pada malam itu..bukan apa,adik2 ni dah terlalu hyperaktif dan nakal menyebabkan para petugas kem terpaksa melakukan sesuatu utk men'low temperature'kan mereka..Lagu Ibu oleh mamat dipasang, nasyid Ibu oleh aeman juga didendangkan,apa lagi, menangis teresak2 lah adik2 skst..suara tangisan berlumba2 dengan deruan air hujan..sama kuat...kasihan juga tgk diorang..sebelum muhasabah dah kena marah dah..ditambah pulak dgn slot muhasabah..lagi laju la air mata yang sedari tadi mahu tumpah tu..
Tapi diorang ni pun boleh tahan nakal jugak..padan la kena marah dgn komander... :)

Apa pun awan mendung bertukar cerah apabila matahari menunjukkan wajah,hari esoknya kanak2 sekolah disediakan dgn pelbagai aktiviti yang menarik.Antaranya kawad kaki,paintball, wall climbing, flying fox dan orientasi...fuh cergas pulak adik2 ni berkejar ke sana ke mari..namun begitu ada jugak yang nak pitam..kelam kabut lah guru2 dan petugas2..adat lah...pagi tak mandi..lepas tu berjemur bawah matahari dari pagi sampai tgh hari..mmg lah pening..lepas makan pulak tergesa2 berlari apabila siren dibunyikan..emm akibatnya....phm2 lah..

Sayangnya satu..program yang cukup baik..namun nilai percampuran yang agak kurang sihat..walaupun masih di bangku sekolah rendah penulis rasa perlu ada juga guide2 yang mereka perlu bataskan.. terkejut jugak bila adik penulis yang baru datang ketika mengambil penulis berkata "awat campur truk sgt...mcm sosial ja"...penulis tidaklah melihat program ini sebagai terlalu sosial cuma mungkin apabila adik2 ni terlalu ghairah main game,bergelak ketawa, dn bercampur pula lelaki perempuan..ia nampak sedikit janggal bagi adik penulis yang dari kecil sekolah agama..Apa pun program in cukup baik bagi membina ciri2 kepimpinan dan juga semangat berpasukan antara ahli kumpulan..cuma unsur2 nilai rohani perlu diperkemaskan lagi agar lebih seimbang antara kepimpinan jasmani dan rohani.

Sekarang penulis dah berada di rumah..tak sempat mengikuti kursus sampai habis disebabkan ada masyaqah lain pula..diharapkan adik2 yang berada di sana selamat menempuhi halangan2 yang mencabar di sana.Selamat ber'camping adik2 ku :)

Tuesday, March 17, 2009

mesej dari emel ana dari maksu



Assalamualaikum,
DI HANTAR OLEH SEORANG TEMAN YG BEKERJA DI KUALA LUMPUR ... Semalam semasa melalui sebuah lorong di Jalan Tun Abd.Rahman. saya didatangi seoarang melayu yg memakai pakaian yg sungguh bersih... rambut yang tersisir rapi... membela sedikit janggut dan bertali leher. Dia memberi salam dan bertanya adakah saya sibuk ketika itu.. tetapi saya amat sibuk,jadi meminta izin utk berlalu dgn segera tetapi sebelum saya pergi dia memberi saya satu bungkusan yg dibalut envelop bersaiz A4.. sebelum itu dia berkata.. "teruskan jihad". saya tersenyum sambil berkata perlahan.. Allahuakbar. apabila saya sampai di pejabat, saya membuka bungkusan itu dgn perasaan seronok mungkin didalam itu ada buku yg menyeru umat manusia untuk berjihad.. tetapi alangkah terkejutnya saya ia adalah sebuah kitab 'Bible' di dalam versi Arab dan CD DVD yg berkisar tentang kehidupan Nabi Isa.. Jadi saya menyeru kepada pihak orang ramai supaya berhati-hati apabila bertemu dengan mereka ini..lebih menyedihkan lagi mereka ini adalah orang melayu yang bertopengkan syaitan untuk terus menyesatkan umat Islam dinegara kita... bangkitlah saudara-saudaraku sayangilah masyarakat kita dan anak cucu kita nanti, takkan kita hendak menunggu pihak kerajaan mengambil tindakan sedangkan sementara itu berapa ramai anak muda dan gadis-gadis melayu kita yg berjaya dimurtadkan.. teruskan usha dakwah kita untuk menyampaikan Islam.. kerana pihak Kristian ni tidak akan putus-putus...untuk memurtadkan umat Islam.. Sekian.. SILA SEBARKAN RISALAH INI

Monday, March 16, 2009

Sekolah..


Bertahun lama aku meninggalkan
Laman sekolah yang penuh kenangan
Memori indah mengusik di jiwa
Suka dan duka dalam memburu cita
Masih terbayang kenakalan teman
Usik mengusik bersenda gurauan
Kini setelah kita berjauhan
Semuanya itu menjadi kerinduan
Tetap segar dalam ingatan
Kali pertama berkenalan
Senyuman mesra menyimpulkan
Tali persahabatan
Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan
Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli
Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan
Hingga kini masih ku simpan
Kata semangat buat bekalan
Pesanan guru menyalakan
Obor penyuluh kejayaan
Dan di sinilah tempat ku berlari
Jatuh tersungkur bangun kembali
Biar diranjau onak yang berduri
Semuanya tak ku peduli
Terkadang cinta jadi permainan
Namun di situ ku temu iktibar
Makin ku sedar erti kehidupan
Tak semudah yang difikirkan
Oh sekolaku, kau amat ku rindu
Tempat bermula ku menimba ilmu
Jasanmu guru mendidik daku
Namamu harum di dalam ingatan
"You're my lovely school, I love you, I miss you"


Akhirnya berpeluang juga menjenguk laman blog..Padat betul aktiviti minggu ni..Penat.Sakit urat mata.(mungkin tekanan darah yg tinggi pada saraf mata akibat kurang tidur) Itu yang penulis dengar dari bicara seorang pakar..

Baru2 ni penulis telah menjadi fasilitator satu program peningkatan akhlak di sekolah lama penulis.Perasaan gembira tak terhingga kerana akhirnya buat sekian kalinya pada tahun ini dapat juga penulis bertemu dengan adik2 comel sekolah sk sri taman.Program yang telah dirancang sekian lama akhirnya tiba juga saatnya.Alhamdulillah.

Fokus program adalah berkenaan solat dan peningkatan akhlak.Sebenarnya bukanlah penulis seorang yang selayaknya memotivasikan adik2 berbanding dengan sahabat2 yang lain yang lebih hebat,namun sekadar menyumbangkan sedikit tenaga dan selebihnya sebagai peringatan untuk diri jua.Terima kasih kepada adik2 kerana memberi peluang kepada akak untuk membaiki diri ini.Pengalaman menjadi fasi mengajar penulis banyak perkara.Banyak mutiara ilmu yang dapat dikutip sepanjang 3 hari berada di sana.Hati terdidik dengan membanyakkan berzikir,membetulkan bacaan ,dan secara tak langsung dapat juga check solat sendiri.Moga2 nasihat yang diberi bukan sahaja untuk mereka yang mendengar namun buat telinga yang paling hampir dengan mulut yang berkata-kata.

Pada mulanya berdebar juga hati ni saat menjejak kaki ke sekolah,maklumlah datang berdua je,sahabat2 yang lain pakat ada masyaqah last minit,terpaksa lah roger sahabat2 yanglain last minit,tu pun kena tunggu jawapan lagi,xdapat cornfim lagi,lagilah berdebar hati penulis,tak mampu rasanya andai kami berdua sahaja menguruskan adik2 puteri.Urus petang tu saja pun dah letih.Nasib baiklah akhirnya Allah menghantar beberapa lagi adik2 maahad bagi membantu kami ; atas pertolongan seorang fasi min.Terima kasih..

'Manusia hanya mampu merancang,Allah yang menentukan segalanya' Ada beberapa atur cara program terpaksa ditunda ke waktu yang lain.Biasalah perkara sebegitu berlaku dalam program.Maaf adik2 ku andai diri ini tak mampu menyampaikan yang terbaik untuk kalian.Mungkin asbab hati ini yang belum cukup bersih ilmu yang sedikit itu tak dapat sampai sepenuhnya kepada kalian.Apa pun akak harap adik2 mendapat kesan positif sepulangnya dari program ini.

Melihat ragam adik2 yang nakal,kadang2 pening jugak kepala macam mana nak menjinakkan mereka,namun mungkin kami yang kurang ''bisa' untuk menarik perhatian adik2.Kadang2 geram pun ada tapi bila tengok air muka mereka jadi lembut hati pulak nak marah.

Terdetik jugak dalam hati, 'Hai adik2 kenape lah nakal nyee??' ....'Biasalah budak2,aku pun dulu2 mcm tu ' pujuk hati.Walaupun penat 'berkomunikasi' dengan kanak2 ni tapi terhibur sebenarnya melihat telatah mereka.Hilang suma gundah di dalam hati. Ada yang makan nasi goreng dengan cabai mak dia ja, ada yang jiwa sensetif asyik nanges(adik lelaki bkn perempuan, tu yang musykil tu),ada yang suka tenung muka kita,ada jugak yang asyik sengih2 jumpa kita,aday2 la macam2..

Sayu penulis pada satu malam ketika membuat slot akhlak,sebenrnya tanpa sedar penulis telah terlari sedikit dari slot yang asal.Penulis terrbuat slot muhasabah dlm ldk penulis.Bukan sengaja,masa tengah buat slot tersebut,penulis menyebutkan tantang akibat anak yang tak solat akhirnya mengheret sama ibu bapanya ke neraka kerana tak mengajarkan anaknya solat.Tiba2 terkena atas batang hidung seorang adik kecil yang telah kehilangan ibu,maka berlakulah sesi luahan hati seorang adik kecil. Mula seorang menangis,kemudian hbs 1 kumpulan menangis.Sebak...Moga2 airmata itu merupakan titik perubahan diri kita ke arah yang diredhoi Allah subhanahuwa ta'ala

Kanak2 bersih jiwanya,masih mudah untuk dibentuk .Sementara hati masih lembut,masa ni lah gunakan sebaiknya untuk mendidik mereka.Anak2 itu lahir dalam keadaan suci bersih,ibu bapa lah yang manjadikan ia yahudi,nasrani atau majusi .Wahai para ibu bapa sekalian,coraklah anakmu sebaiknya,ajarkanlah mereka solat yang betul,tekankanlah pendidikan agama dalam diri mereka,janganlah biarkan mereka hanyut dalam arus kemodenan dunia,sayangi dan peliharalah jundullah kecil ini sebaiknya kerana mereka kelak yang akan menakhodai dunia ini.

p/s: lepas ni nak turun lagi sekolah,tak sabar nak jumpa diorang lagi :) .

Sunday, March 8, 2009

Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah

Beza Antara Merebut Nama Allah Dan Mempertahankan Akidah

Disiarkan pada Mar 02, 2009 dalam kategori Akidah
Isu dalam artikel ini telah ditulis oleh Dr Mohd Asri Bin Zainul Abidin setahun yang lalu. Dicadangkan untuk pembacaan.

Banyak pihak mendesak saya memberikan pandangan tentang penggunaan nama Allah oleh agama lain khususnya agama Kristian di Malaysia ini. Pada awalnya, saya selalu mengelak, cuma memberikan pandangan ringkas dengan berkata: “Isu ini bukan isu nas Islam, ianya lebih bersifat pentadbiran atau tempatan.

Peraturan ini mungkin atas alasan-alasan setempat seperti kenapa sekarang baru ditimbulkan isu ini? Kenapa hanya Bible dalam bahasa melayu sahaja yang hendak menggunakan panggilan Allah, tidak pula edisi inggerisnya? Adakah di sana ada agenda tersembunyi? Maka wujudnya tanda soal dan beberapa prasangka yang mungkin ada asasnya. Maka lahirlah kebimbangan terhadap kesan yang bakal timbul dari isu itu nanti.

Namun, akhir-akhir ini saya terus didesak. Saya kata: jika anda hendak tahu pendirian Islam bukanlah dengan falsafah-falsafah tentang akar bahasa itu dan ini yang diutamakan. Rujuk terdahulu apa kata al-Quran dan al-Sunnah. Lepas itu kita bincang hukum berkenaan bertitik tolak dari kedua sumber tersebut.

Kadang-kala kesilapan kita dalam mempertahankan perkara yang tidak begitu penting, boleh melupakan kita kepada isu yang lebih penting. Isu yang terpenting bagi saya adalah kefahaman mengenai keadilan dan kerahmatan Islam yang mesti sampai kepada setiap rakyat negara ini, muslim atau bukan muslim. Supaya gambaran negatif yang salah terhadap Islam dapat dikikis dari minda mereka yang keliru.

Di samping itu, hendaklah kita jelas bahawa yang membezakan akidah Islam dan selainnya bukanlah pada sebutan, atau rebutan nama Allah, sebaliknya pada ketulusan tauhid dan penafian segala unsur syirik. Di samping, kita mesti bertanya diri kita: mengapakah kita sentiasa merasakan kita akan menjadi pihak yang tewas jika orang lain memanggil tuhan Allah? Mengapakah kita tidak merasakan itu akan lebih memudahkan kita menyampaikan kepada mereka tentang akidah Islam?. Maka, apakah isu ini bertitik tolak dari nas-nas Islam, atau kebimbangan disebabkan kelemahan diri umat Islam itu sendiri?
Jika kita membaca Al-Quran, kita dapati ia menceritakan golongan musyrikin yang menentang Nabi Muhammad s.a.w juga menyebut nama Allah dan al-Quran tidak membantah mereka, bahkan itu dijadikan landasan untuk memasukkan akidah Islam yang sebenar.
Firman Allah: (maksudnya) “Dan Demi sesungguhnya! jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka: “Siapakah yang menciptakan mereka?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah!”. (jika demikian) maka bagaimana mereka rela dipesongkan? Dan (Dia lah Tuhan Yang mengetahui rayuan Nabi Muhammad) yang berkata: Wahai Tuhanku! Sesungguhnya mereka ini adalah satu kaum yang tidak mahu beriman!” (Surah al-Zukhruf ayat 87-88).

Firman Allah dalam ayat yang lain: (maksudnya) “Dan sesungguhnya jika engkau (Wahai Muhammad) bertanya kepada mereka (yang musyrik) itu: “siapakah yang menurunkan hujan dari langit, lalu dia hidupkan dengannya tumbuh-tumbuhan di bumi sesudah matinya?” sudah tentu mereka akan menjawab: “Allah”. Ucapkanlah (Wahai Muhammad): “Alhamdulillah” (sebagai bersyukur disebabkan pengakuan mereka yang demikian), bahkan kebanyakan mereka tidak menggunakan akal (untuk memahami tauhid) (Surah al-Ankabut ayat 63).

Ayat-ayat ini, bahkan ada beberapa yang lain lagi menunjukkan al-Quran tidak membantahkan golongan bukan muslim menyebut Allah sebagai Pencipta Yang Maha Agung. Bahkan Nabi Muhammad s.a.w disuruh untuk mengucapkan kesyukuran kerana mereka mengakui Allah. Apa yang dibantah dalam ayat-ayat ini bukanlah sebutan nama Allah yang mereka lafazkan, sebaliknya ketidak tulusan tauhid yang menyebabkan akidah terhadap Allah itu dipesongkan atau bercampur syirik.

Justeru, soal bukan muslim mengakui Allah tidak dibantah oleh Islam, bahkan kita disuruh bersyukur kerana pengakuan itu. Cuma yang dibantah ialah kesyirikan mereka. Umpamanya, jika kita mendengar bukan muslim menyebut “Allah yang menurunkan hujan, atau menumbuhkan tumbuhan”, maka kita tentu gembira kerana dia mengakui kebesaran Allah.
Apakah patut kita kata kepadanya: awak jangan kata Allah yang menurunkan hujan, atau mencipta itu dan ini, awak tidak boleh kata demikian kerana awak bukan muslim, sebaliknya awak kena kata tokong awak yang menurun hujan”. Apakah ini tindakan yang betul? Tidakkah itu menjauhkan dia dari daerah ketuhanan yang sebenar? Kita sepatutnya berusaha mendekatkan dia kepada ajaran yang benar. Namun, jika dia berkata: “Tokong ini adalah Allah”. Saya kata: “Awak dusta, itu tidak benar! Maha suci Allah dari dakwaan awak”.
Maka, ketika Allah menceritakan peranan peperangan dalam mempertahankan keamanan dan kesejahteraan manusia,

Allah menyebut: (maksudnya) “..dan kalaulah Allah tidak mendorong setengah manusia menentang (pencerobohan) setengah yang lain, nescaya runtuhlah tempat-tempat pertapaan serta gereja-gereja (kaum Nasrani), dan tempat-tempat sembahyang (kaum Yahudi), dan juga masjid-masjid (orang Islam) yang sentiasa disebut nama Allah banyak-banyak dalam semua tempat itu dan sesungguhnya Allah akan menolong sesiapa yang menolong ugamanya (ugama Islam); Sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Perkasa. (Surah al-Hajj ayat 40).
Ayat ini mengakui tempat-tempat ibadah itu disebut nama Allah. Adapun berhubung dengan orang Kristian,
Allah menyebut: (maksudnya) “Sesungguhnya telah kafirlah mereka yang berkata: “Bahawasanya Allah ialah salah satu dari yang tiga (triniti)”. padahal tiada tuhan (yang berhak disembah) melainkan Tuhan Yang Maha Esa..(Surah al-Maidah ayat 73).
Ayat ini tidak membantah mereka menyebut Allah, tetapi yang dibantah adalah dakwaan bahawa Allah adalah satu dari yang tiga.

Justeru itu kita lihat, orang-orang Kristian Arab memang memakai perkataan Allah dalam Bible mereka, juga buku-buku doa mereka. Tiada siapa pun di kalangan para ulama kaum muslimin sejak dahulu yang membantahnya. Jika ada bantahan di Malaysia, saya fikir ini mungkin atas alasan-alasan setempat yang saya sebutkan pada awal tadi. Cuma yang diharapkan, janganlah bantahan itu akhirnya memandulkan dakwah Islam dan menjadikan orang salah faham terhadap agama suci ini.

Saya selalu bertanya sehingga bilakah kita di Malaysia ini akan begitu defensive, tidak memiliki anti-bodi dan tidak mahu berusaha menguatkannya dalam diri? Akhirnya, kita terus bimbang dan takut kepada setiap yang melintas. Padahal itu bukan sifat Islam. Islam agama yang ke hadapan, misi dan intinya sentiasa disebarkan.

Sehingga Allah menyebut: (maksudnya):“Dan jika seseorang dari kalangan musyrikin meminta perlindungan kepadamu, maka berilah perlindungan kepadanya sehingga dia sempat mendengar keterangan-keterangan Allah (tentang hakikat Islam itu), kemudian hantarlah dia ke tempat yang selamat. Demikian itu (perintah tersebut) ialah kerana mereka itu kaum yang tidak mengetahui (hakikat Islam). (Surah al-Taubah ayat 6).
Ada orang tertentu yang berkata kepada saya: nanti orang Islam keliru kerana sebutan nama Allah itu sama antara mereka dan Islam. Lalu rosak akidah orang Islam kita nanti. Saya berkata kepadanya: “Jikalaulah sebutan nama tuhan itulah yang menentukan akidah Islam, tentulah golongan musyrikin Mekah tidak memerlukan akidah yang dibawa oleh Nabi s.a.w. Mereka telah sekian lama memanggil tuhan dengan panggilan Allah.
Lihatlah bapa Nabi kita Muhammad bernama ‘Abdullah yang bermaksud hamba Allah. Tentu sekali bapa baginda lahir pada zaman jahiliah sebelum kemunculan baginda sebagai rasul. Nama itu dipilih oleh datuk Abdul Muttalib yang menjadi pemimpin Quraish pada zaman dahulu. Quraish pada zaman jahiliah juga bertawaf dengan menyebut: LabbaikalLahhumma yang bermaksud: Menyahut seruanMu ya Allah!
Al-Imam Muslim dalam sahihnya meriwayatkan hadis mengenai perjanjian Hudaibiah antara Nabi s.a.w dengan Quraish Mekah, seperti berikut:

“Sesungguhnya Quraish membuat perjanjian damai dengan Nabi s.a.w. Antara wakil Quraish ialah Suhail bin ‘Amr. Sabda Nabi s.a.w : barangkali aku boleh tulis Bismillahirrahmanirrahim. Kata Suhail: Adapun Bismillah (dengan nama Allah), maka kami tidak tahu apa itu Bismillahirrahmanirrahim. Maka tulislah apa yang kami tahu iaitu BismikalLahumma (dengan namaMu Ya Allah!)”. Dalam riwayat al-Bukhari, Nabi s.a.w menerima bantahan tersebut. Ternyata mereka menggunakan nama Allah.

Maka yang membezakan akidah Islam dan selainnya adalah tauhid yang tulus yang menentang segala unsur syirik. Ketidak jelasan dalam persoalan inilah yang menggugat akidah jenerasi kita. Mereka yang berakidah dengan akidah Islam sangat sensitif kepada sebarang unsur syirk agar tidak menyentuh akidahnya. Bukan semua yang mengakui Allah akan dianggap beriman dengan iman yang sah selagi dia tidak membersihkan diri dari segala unsur syirik.
Lihat, betapa ramai yang memakai serban dan jubah, berzikir sakan tetapi dalam masa yang sama menyembah kubur-kubur tok wali tertentu dengan cara menyeru dan merintih pemohonan darinya. Ini yang dilakukan oleh sesetengah tarekat yang sesat. Apa beza mereka ini dengan yang memanggil nama-nama berhala yang asalnya dari nama orang-orang saleh juga, yang mati pada zaman dahulu.

Firman Allah: (maksudnya) Ingatlah! Untuk Allah agama yang suci bersih (dari segala rupa syirik). dan orang-orang musyrik yang mengambil selain dari Allah untuk menjadi pelindung (sambil berkata): “Kami tidak menyembah mereka melainkan supaya mereka mendekatkan kami kepada Allah sehampir-hampirnya. Sesungguhnya Allah akan menghukum antara mereka tentang apa yang mereka berselisihan padanya. Sesungguhnya Allah tidak memberi hidayah petunjuk kepada orang-orang yang tetap berdusta (mengatakan Yang bukan-bukan), lagi sentiasa kufur (dengan melakukan syirik). (Surah al-Zumar ayat 3).

Di Malaysia kita pun ada yang memakai gelaran agama menentang pengajaran tauhid rububiyyah, uluhiyyah, asma dan sifat. Mereka ini menyimpan agenda musuh-musuh dakwah. Padahal pengajaran tauhid yang sedemikianlah yang mampu menjadikan muslim memahami dengan mudah hakikat tauhid. Mampu membezakan antara; sekadar mempercayai kewujudan Allah dengan mentauhidkan Allah dalam zatNya, ibadah kepadaNya dan sifat-sifatNya.
Persoalan tauhid anti syirik ini begitu mudah dan ringkas untuk memahaminya. Nabi s.a.w telah menyebarkannya dengan begitu pantas dan mudah. Seorang badawi buta huruf yang datang berjumpa baginda mampu memahami hanya dalam beberapa sessi ringkas. Bahkan mampu pulang dan mengislamkan seluruh kaumnya dengan akidah yang teguh. Namun, di kalangan kita, pengajaran akidah yang dinamakan ilmu kalam begitu berfalsafah dan menyusahkan.
Bukan sahaja badwi, orang universiti pun susah nak faham. Sehingga seseorang bukan bertambah iman, tetapi bertambah serabut. Bertahun-tahun masih dalam kesamaran. Diajar Allah ada, lawannya tiada, dengar lawannya pekak, lihat lawannya buta..lalu ditokok tambah dengan falsafah-falsafah dan konsep-konsep yang menyusahkan. Padahal penganut agama lain juga menyatakan tuhan itu ada, melihat, tidak buta, mendengar, tidak pekak dan seterusnya. Apa bezanya jika sekadar memahami perkara tersebut cuma?

Maka anak-anak orang Islam kita gagal memahami hakikat tauhid anti-syirik yang sebenar. Padahal ianya begitu mudah semudah memahami kalimah-kalimah akidah dalam surah al-Ikhlas yang ringkas. Kata Dr Yusuf al-Qaradawi: “Tambahan pula, perbahasan ilmu kalam, sekalipun mendalam dan kepenatan akal untuk memahami dan menguasainya, ia bukannya akidah…Lebih daripada itu perbahasan ilmu kalam telah terpengaruh dengan pemikiran Yunan dan cara Yunan dalam menyelesaikan masalah akidah. Justeru itu imam-imam salaf mengutuk ilmu kalam dan ahlinya serta berkeras terhadap mereka” (Al-Qaradawi, Thaqafah al-Da’iyah, m.s. 92 Beirut: Muassasah al-Risalat). Dahulu kelemahan ini mungkin tidak dirasa, tetapi apabila kita hidup dalam dunia persaingan, kita mula menderitai kesannya.

Jika akidah jenerasi kita jelas, apakah mereka boleh keliru antara ajaran Islam dan Kristian? Adakah mereka tidak tahu beza antara ajaran yang menyebut tuhan bapa, tuhan anak dan ruhul qudus dengan akidah Islam yang anti-syirik, hanya disebabkan adanya sebutan Allah? Begitu jauh sekali perbezaan itu! Bagaimana mungkin sehingga mereka tidak dapat membezakan antara malam dan siang? Apakah juga nanti kita tidak membenarkan pihak lain menyebut nama nabi Ibrahim, Ishak, Ya’kub, Daud dan lain-lain kerana budak-budak kita akan keliru lagi. Akidah apakah yang mereka belajar selama ini di KAFA, JQAF dan berbagai lagi sehingga begitu corot. Kalau begitu, sama ada sukatan itu lemah, atau tenaga pengajarnya perlu dibetulkan.
Maka sebenarnya, isu ini adalah isu kelemahan kita umat Islam dalam memahami akidah yang sebenar. Jenerasi kita tidak mempunyai benteng akidah yang kukuh. Lalu kita semua bimbang mereka keliru dengan akidah orang lain. Untuk mengatasi masalah ini, kita cuba mengambil pendekatan undang-undang. Agar dengan halangan undang-undang, kelemahan akidah generasi kita dapat dipertahankan.

Persoalan yang patut kita fikirkan, sehingga bilakah kita akan mampu terus hidup hanya berbekalkan oksigen dari saluran undang-undang sehingga kita yang majoriti, dengan segala peruntukan yang ada; TV, radio, berbagai-bagai institusi dan agensi yang dilindungi, masih takut kepada gerakan minoriti? Di manakah kehebatan Islam yang selalu kita sebut dan ceritakan sejarah kegemilangannya? Atau sebenarnya, kita tidak memiliki Islam seperti hari ia diturunkan? Maka kempen Islam kita selalu tidak berkesan.

Bagi saya, bukan soal nama Allah itu yang terlalu perlu untuk direbut atau dijadikan agenda besar. Tetapi, gerakan membina semula akidah yang sejahtera dan memahamkan generasi kita wajah Islam yang sebenar agar mampu bersaing dan menghadapi cabaran zaman.
http://drmaza.com/home/?p=566
sumber dr dr. Maza