Monday, December 27, 2010

Adik, kamu sakit ya?


Menghampiri zaman membuat pilihan penting dalam hidup terkadang menserabutkan kepala..bukan tidak mahu membuat pilihan..terkadang rasa takut untuk membuat pilihan..adakah ia terbaik untuk kita,mampukah kita mengharunginya?

Mampukah?

.............................

"Acik, anjang sakit ni la (bla....bla.....bla......)....macam mana ye acik? patut tak anjang makan semua ubat doktor bagi ni,tapi bila anjang makan sakit ni menjadi2 pulak"

(Aish...macam aku ni doktor pulak..tapi berbekalkan ilmu yang sikit ni...jawab ja la)

"Sakit ni dah berapa lama,ada sakit kat sini tak,ada sakit kat sinu tak (bla....bla.....bla....),apa ubat doktor tu bagi? Nanti acik check kat kawan-kawan acik"

(woah...doktor tak bertauliah...cuma ikut ilmu yang ada dulu2 dan pengalaman berkawan dengan student medic ja)

(hampa tak siqoh kat doktor kkb aaa?? hahaha...xbek nya...)

Maka berbekalkan kredit yang seciput cuma,sms dihantar pada sahabat2 yang tengah khusyuk dalam lecture hall..

"Weijun,kawan saya sakit bla...bla....bla....macam mana a?"

"Ha,madi...siapa pula sakit kali ni..."

"ada la kawan...macam mana ni doc"

"aiya saya bukan doc lagi ma..apa simtom2 nya"

bla....bla....bla.... sampai la habis...emm macam tu lah setiap kali kalau ada orang mengadu sakit...kalau weijun sibuk,maka terpaksa lah tanya sahabat2 lain...(untung ramai kawan ni ya..)

Lama-lama seronok pula jadi doktor tak bertauliah ni,banyak benda belajar..rasa seronok bila boleh tolong orang ...

..................................

"Madi,ada orang sesak nafas..macam mana ni...badan dia sebelah dah kejang" keadaan yang agak cemas ketika itu...kebetulan ja lalu masa tu..

"Dia ada sakit apa ni??" hai ....panic dah..panic dah...

"Tak tahu la...cepat la madi..macam mana ni"

(haish...mana cek taww)

"Kol Warden belum..kalau no respon nanti ana pergi ketuk pintu rumah beliau"

" Dah warden tengah siap..nak bawak budak ni pergi hospital..weh sementara tu takkan kita nak buat 'dek' je kat budak ni...kang keras terus pulak kat sini"

"Haish...mulut...ambil plastik beg..suruh dia bernafas dalam tu"

"?? Madi...hang betul2 ke??"

"Yes!! hurry up!"

.......................................................

"Kak,kenapa bila saya makan ubat,urine saya semakin pekat dan berbau.Takut pulak saya nak makan ubat tu lagi"

"Bagus la tu..dia bunuh kuman" (ye ye je jawab....ngeh2x)

"Ye ke? Tapi macam xbaik2 pon sakit saya..makin sakit ade la"

"Hang minum ayaq bagi banyak sikit..habiskan ja antibiotik tu..doktor tu dah bagi ikut dos dia..kalau tak habis nanti sakit balik"

"Cerita sikit apa yang tengah berlaku kat badan saya sekarang ni kak..boleh tak.." muka penuh pengharapan....

(adehh...tanya banyak pulak..salah jenuh...)

"Ye la...air ni pelarut yang paling baik..badan kamu tu tengah lawan kuman2 yang ada dalam badan..ubat2 tu tengah bunuh kuman2 yang ada kat sistem badan kamu dan akhir sekali disingkirkan melalui sistem perkumuhan..semua benda yang tak diperlukan badan akan terkumpul di situ untuk dibuang.jadi untuk membantu proses penyingkiran bahan kumuh tu,kamu kena banyak minum air la,kalau tak,,tu yang sakit tu masa buang air..."

(kepada student yang mmg ahli dalam bidang ni..minta maaf le kalau salah..kepada individu yang tanya soalan ni...ana nak suh enti minum ayaq masak banyak2 ja...hihi)

'Hai..pahni kena check balik dengan Weijun,Mr H,Mr Q, betul tak explanation aku nih'

.....banyak lagi soalan yang ditanya..tapi nak cerita semua kat sini..takut ada yang tak sesuai...tapi kalau yang belajar perubatan,benda ni biasa saja.......

............................................

"Salam..Madi..hang tolong bagi tazkirah kat aku sat..aku rasa kosong la ni" satu sms diterima dari seorang sahabat

"alaiki salam...eh kenapa...ada masalah ka?"

"Jiwa aku rasa kosong sekarang ni..aku nangis bila aku fikir apa nak jadi dengan iman aku skrg ni"
(subhanallah hebatnya ... kita ada fikir nasib iman kita skrg ni???)

"Eh,kenapa...apa jadi...aku pun iman yankutz jugak hari2"

"Aku ni hidup aku enjoy ja..ramai ja kawan2 keliling aku..tapi awat tah aku rasa kosong..lama xdengar tazkirah...aku rasa sunyi.."

"Aku nak tazkirah hang aku,aku pun ilmu tak banyak..cuma aku kongsi apa yang aku dengar dari tok guru aku ja la nah.....bla.....bla.....bla....bla...."

"terima kasih madi..bertuah aku ada kawan macam hang"

(kadang2 bila bagi tazkirah kat orang ni sebenarnya Allah nak suruh kita beringat juga tentang diri kita ni...jangan rasa bagus dah...maka takda amal ibadat yang cuba dipertingkatkan..terima kasih sahabatku)

............................................................

"Madi...aku nak jadi macam hang" satu sms lagi diterima dari sahabat lama

(??? aik..apa kena kawan aku ni tibe2)

"Salam..eh...awat tiba2 ja hang ni..hihi..rindu aku ka"

"Hang ni ...main2 pulak...aku nak jadi macam hang...ajar aku pakai tudung labuh.."

(sebelum ni ada 1 peritiwa sedih yang berlaku pada beliau...maka aku la yang kena consult kes ni..wah macam peguam pula)

"Alhamdulillah...aku sokong kawan aku!! hihi.."

"Nak beli tudung macam hang kat mana? berapa meter"

"Beli ja kat kamdar ..banyak...1 meter setengah boleh...1 meter 3/4 pon boleh..ka nk aku tolong buat..tapi jauh sangat kot..hihi"

"Hihi..timakacih...tima kasih jadi sahabat aku T_T...sayang hang.."

(emm touching..T_T....awat semua kawan2 aku ni....terharu aih...ka hampa nk bodek aku ni aaa)

................................................................
"Madi....aku ada masalah ni...apa hukum kita menipu untuk jaga hati kawan"

"Madi...macam mana nak suruh orang tutup aurat dengan sempurna?"

"Apa perbezaan mazhab kita dengan mazhab lain?"

"Madi..amik wuduk tak sempurna,sah tak solat kita.kalau baju kotor? dalam hutan??macam maneee???"

"Madi...aku rasa berdosa la aku tipu mak aku...tapi aku xda cara lain dah..macam mana ...anak derhaka kah aku?"

"Explain sat ayat ni.....apa kaitan ayat ni dengan hukum ni......"

(sesungguhnya ilmu ini sangat sedikit...kadang rasa malu bila tak dapat jawab dengan sempurna apabila diajukan soalan sedemikian rupa ...sahabat...sesungguhnya kalian lah inspirasi ku...kalian hebat kerana berada di lapangan masyarakat yang sebenar..sedangkan aku masih lagi terpelihara di sini...ujian kalian lebih hebat dari ku..aku yang bertuah memiliki sahabat seperti kalian...terima kasih sahabat...)

..........................................................
Pilihan harus dibuat..

Masa dah semakin singkat..

Ke mana kaki harus melangkah....???

"Madihah...takkan nak patah balik kot? Lama nak kena sambung nanti"

"Tapi...minat...benda2 yang berkaitan diri manusia ni"

"Memang la minat..tapi mampu bawak ka? tinggal lama dah ..."

"Ehm..entahla...tak tahu..malas pk"

"Haih Madihah...kena fikir la...masa dah singkat ni..hang kena buat pilihan"

"Aduh...sayang jugak nak tinggal bidang yang ambil sekarang ni...tambah2 tafsir dan syariah..banyak lagi benda aku tak tahu rupanya"

"Ha...kalau dah sayang..teruskan ja lah..."

"Ehm....tapi sayang jugak biology...chemistry...."

"Isthikoroh laaa.....( gaya khairul azzam pesan kat kt housemate dia,Hafiz masa kcb1..heh)

"Ceh...tak membina langsung "

"Hihi..Madihah...hang lagi kenai diri hang..buat la keputusan paling bijak"

"Kalau nak cepat habih ngaji..tak payah amik medic la...continue degree bidang ni...kahwin....amik master...amik Phd...boleh jugak jadi doktor noh...hehe...."

"Hem tak tau la..yang penting boleh sambung luar negara..tak kira bila pun..nak sambung juga luar negara...jordon ke..korea ka..australia ka...hihi"

"Weird women..pelik la hang ni"

"Hihi...pening dah..."

Alla kulli hal moga allah memudahkan urusan kehidupanku di dunia dan akhirat

p/s: dialog atas tadi adalah monolog dalaman madi albiruni...tiada kaitan yang hidup atau sudah meninggal dunia..

mood confuse....

2 comments:

  1. Assalamualaikum..

    Madi, contack g ngan wei jun no.. duk batu pahat xterserempak lak ngan dia.. hik2.. aku da lost contact da ngan bdak2 tu.. tinggal 2 3 kerat ja yg tinggal.. hehe..

    anyway, ma'at taufiq wannajah.. bla da jd ustazah, mmg slalu jd rujukan masyarakat sekeliling.. tahniah dan takziah @_^

    ReplyDelete
  2. haih mestila...kawan baik kat matrix tu..tak sempat buat lab report...copy beliau laa..hii...

    Allah2x..xlayak nak jadi rujukan..huhu

    ReplyDelete