Monday, October 11, 2010

Tak tuduh,tanya je..Lelaki pantang ditegur?Pandangan anda??




Kata seorang rakan perempuan, lelaki ini teruk. Ada ego yang tersendiri, jarang sekali nak mengaku kalah dalam sesuatu perkara. Kata seorang rakan lelaki pula, perempuan pun sama, kata orang sahaja yang lebih, mentang-mentang mereka ramai, mereka boleh kata apa yang mereka suka.

Apa-apa pun yang mereka katakan, saya tetap dengan pendirian saya. Kedua-duanya sama, nak kata perempuan teruk, merekalah bakal isteri pilihan daripada seorang lelaki. Nak kata lelaki ini ego, mereka jugalah suami untuk pilihan si perempuan itu. Salahkah mereka ini berdamai?

Antara kita sedar atau tidak, isu lelaki dan wanita dalam menyatakan siapa yang lebih baik ini adalah isu jahiliyyah. Isu inilah yang cuba di permainkan oleh golongan yang suka melihat perpecahan berlaku. Siapa lagi kalau bukan dikalangan musuh-musuh kita ; Syaitan, Kuffar, Munafiq, Mukmin yang dengki, termasuk nafsu yang penuh dengan dosa ini. Cucuk sahaja dengan isu-isu ini, pasti ada yang melenting.

Sebab itu, Allah melarang seseorang itu menyatakan keaiban dan kelemahan seseorang dihadapan seseorang yang lain. Allah SWT berfirman :

"...dan janganlah setengah kamu menyatakan keaiban setengahnya yang lain; dan janganlah pula kamu panggil-memanggil antara satu dengan yang lain dengan gelaran yang buruk. (Larangan-larangan yang tersebut menyebabkan orang yang melakukannya menjadi fasik, maka) amatlah buruknya sebutan nama fasik (kepada seseorang) sesudah ia beriman. dan (ingatlah), sesiapa yang tidak bertaubat (daripada perbuatan fasiknya) maka merekalah orang-orang yang zalim."
(Al-Hujurat : 11)

Percayalah... Isu ini sekiranya dilemparkan kepada seorang lelaki atau wanita sejati, sudah pasti akan menimbulkan rasa ketidakpuashatian antara satu sama lain. Mana tidaknya, orang Melayu ini memang dilahirkan dengan jiwa yang cukup-cukup sensitif. Cubalah cucuk sedikit tentang isu orang Melayu, pasti ada yang keluarkan parang. Samalah situasinya jika sentimen jantina itu dimain-mainkan dalam isu agama. Cubalah cucuk sikit tentang isu 'perempuan lebih hebat', semua lelaki tak boleh lelap mata dua tiga malam.

Tak mustahil jika kita dengar suatu ketika dahulu, ada sebilangan puak sekular yang mendakwa, Islam ini tak sesuai untuk wanita kerana Nabi itu lelaki. Nauzubillah... Moga Allah jauhkan kita dari golongan ini. Sekali lagi saya cuba menegaskan, isu lelaki dan perempuan ini bukanlah isu baru, bahkan sudah ada dari Zaman Jahiliyyah. Ironinya, mahasiswa perlu sedar sejauh manakah perbincangan 'siapakah yang lebih baik' ini mampu pergi ke jalan penghujungnya.

Saya terfikir, isu ini saya rasa belum saya bahaskan sebelum ini. Antara percaya ataupun tidak, isu sentimen lelaki-wanita ini timbul bila adanya tegur-menegur antara satu sama lain melalui jantina yang berbeza. Kadang-kadang, kita merasakan kita cukup baik untuk menegur seseorang sahabat berlainan jantina, tetapi kita masih belum sedar bahawa cara kita tegur boleh meruntuhkan air muka sahabat.

Tetapi, tegur-menegur ini bukanlah semuanya membabitkan sentimen yang berlaku. tengok sahaja kepimpinan Umar Al-Khattab. Sejak zaman Khalifah Umar Al-Khatab lagi, saidina Umar pernah di tegur oleh seorang wanita kerana menetapkan harga mahar yang tinggi. Saidina Umar juga pernah ditegur kerana kepimpinannya. Tetapi, tak ada pula isu lelaki dan wanita, siapakah yang lebih hebat.

Jadi, apakah silapnya jika seseorang lelaki ini ditegur seorang wanita? Adakah ada cara yang lebih baik dalam memastikan golongan ini benar- benar neutral daripada isu-isu pinggiran ini? Sama-sama fikirkan...

Teguran itu bukan suatu 'latihan', tetapi lebih kepada mencari penyelesaian..
p/s: Maaf ye kalau ada sape terasa dengan saya..saja nak uji keimanan ja tuh..peace no war :)

No comments:

Post a Comment