Friday, October 29, 2010

Erti Cinta dalam Perjuangan?

Cinta itu aneh

Cinta itu ANEH kerana semakin bertambah cinta kepada Allah bermakna semakin takut kita kepada NYA, dan semakin takut kita kepada NYA semakin pula kita menghampiri NYA

Lalu, tatkala cinta kepada ALLAH dan Rasul NYA melebihi cinta sekalian makhluk, maka hampirlah ia untuk mendapat kemanisan dan keINDAHAN iman

Sabda Rasulullah SAW.: "Tiga perkara yang barangsiapa terdapat (ketiga-tiga perkara itu) padanya nescaya dia memperolehi kemanisan iman (iaitu) Allah dan Rasul-Nya adalah lebih dia cintai daripada selainnya (Allah dan Rasul), dan dia mencintai seseorang semata-mata kerana Allah, dan dia benci untuk kembali kepada kekufuran (maksiat) sebagaimana dia benci dilemparkan ke dalam api".
(Hadis Sahih Riwayat Bukhari dan Muslim dan lain-lain)



Namun, keindahan iman itu tidak cukup dengan hanya dikecapi seorang diri, rasa RISAU di atas kerosakan umat mesti lahir di jiwa para pencinta kebenaran, lalu menerpa masuk ke kancah kerosakan menarik jiwa2 yang lalai supaya turut merasai kemanisan cinta yang Maha Cinta.

~ inilah perjuangan yang berasaskan cinta ~

“Orang muslim yang kuat imannya tidak mencintai sesuatu kecuali kerana Allah. Dan tidak pula membenci sesuatu, kecuali benci kerana Allah. Oleh kerana itu ia akan mencintai atau membenci sesuatu kalau Allah dan Rasul-Nya mencintai atau membencinya”.
dipetik dari Minhajul Muslim (karangan Abu Bakr Jabir Al-Jaza'iri)



Manifestasi cinta Rasulullah Sallahu'alaihi wasallam

Hidup Baginda sentiasa tamak menghulurkan kasih sayang, inginkan kebaikan dan kesejahteraan untuk umatnya, sentiasa merasa berat melihat kesusahan yang ditanggung oleh umatnya dan sentiasa tamak berusaha memberikan petunjuk kepada mereka agar mereka terselamat daripada lubuk kesesatan dan kerosakan.

cuba renungkan hadis ini,

Sesungguhnya perumpamaanku dengan umatku seperti seorang lelaki yang menyalakan api, lalu datang serangga dan kelkatu mengerumuni api itu. Maka aku berusaha menjauhkan kalian dari terkena api itu, sedangkan kalian sentiasa ingin mendekati api itu. (riwayat Bukhari dan Muslim)

bagaimana umat ini sentiasa lupa, sering sahaja mendekati kerosakan, walau kerap kali diingatkan, namun KASIH dan CINTA Baginda yang tidak pernah pudar itu sentiasa mendorong Baginda berusaha menyelamatkan umatnya dari kemurkaan Allah, inilah sikap yang seharusnya kita contohi dan teladani.

Kasihlah kita kepada Baginda Sallallahu'alaihi wasallam

Diriwayatkan oleh al-Bazzar daripada Aisyah berkata: Tatkala saya melihat Nabi SAW berada dalam keadaan baik, saya berkata, “Wahai Rasulullah! Doakanlah untuk saya.” Rasulullah SAW pun mendoakan, “Ya Allah! Ampunilah dosa Aisyah yang terdahulu dan yang terkemudian, yang tersembunyi dan yang terang.” Mendengarnya, Aisyah ketawa gembira sehingga kepalanya jatuh ke ribanya kerana terlalu gembira. Lalu Rasulullah SAW bersabda, “Adakah doa saya menggembirakan kamu?” Aisyah menjawab, “Kenapa tidak, saya begitu gembira dengan doamu itu?” Rasulullah SAW bersabda, “Demi Allah! Inilah doa yang saya panjatkan untuk umat saya dalam setiap solat.”

ALLAH ALLAH ... Allahumma solli 'ala sayyidina Muhammad wa 'ala aali sayyidina Muhammad

No comments:

Post a Comment