Monday, May 10, 2010

Terharu nya~~

Adik-adik SBPI, Rawang..

Entri ni ukhti buat khas untuk hampa..

Seminggu sebelum program,letih,macam2 masalah melanda..menguji kesabaran jiwa dan fizikal betul..tapi apa pun perancangan 'follow up' ke Sbpi, Rawang tetap diteruskan..

Pagi yang agak kelam kabut kerana agak sedikit terlewat dari jadual perjalanan menyebabkan kami agak cuak(takut ada yang perli lambat nanti)..tapi xpe maintain xda pape..adik2 punya pasal :)..lewat kerana pada malam harinya kami menyediakan sedikit ole-ole untuk adik2..(sedap tak??.hi)

Pendek cerita, usai sampai ke Sbpi,rawang semua fasi bawak group adik masing2 ke tempat yang disukai..maka berlaku lah sesi luahan isi hati,cetusan idea dan persoalan2 yang xterjangka..

nak tahu??

"Hari ni sebelum kita masuk slot yang sebenar ,kita wat sAmbung2 cerita nak?tapi dalam bahasa inggeris..orite?" haha..entah cemana boleh tercetus idea gila tu..Mumkin sebab esoknya ada MUET speaking test tapi satu habuk pun ana xstudy lagi..jadi sambil menyelam tu minum air la..

"ha? ukhti,kami segan la ..mana reti sangat"

"Hentam ja..rojak pun xpe" sebenarnya kita ni boleh ja cakap bi, tapi malu pulon sangat..takut salah..salah pi la..nama pun process of learning..am i right? :)

Hampir setengah jam berlalu ,maka kami masuk pada sesi slot yang sebenarnya iaitu 'digging the problems' a.k.a korek la apa masalah adik2 ni ataupun apa yang diorang tak paham lagi dalam sesi program yang lepas..Alhamdulillah semua memberi respon yang baik..tapi ada la juga sorang dua yang pemalu..alahai..susahnye nak suruh diorang bercakap..tapi xpe 'manjaada wajada'

"Ukhti mana satu nak pilih,antara arahan dan amanah...mana nak didahulukan?"
( ha,sape ada pandangan boleh bagi comment nanti ya..)

"adik2 faham tak konsep taat pada ketua? bla...bla...bla..."

kemudian masuk isu ApCo...oo rupa2nya adik2 ni tak tahu ye isu ni..tinggi sangat kot..tapi xpe lah ..sikit kena tahu juga isu semasa..penting dik..nanti kita tak tahu apa2 sedar2 negara dah diserang..takut tak?

pemudi kini pemimpin masa depan..kena jaga betul2..jangan tersilap jalan..nanti menyesal..

kemudian masuk pula masalah family..masalah kawan2..masalah sekolah..fewh..banyak jugak yang kena jawab

"akak,mcm mane kita nak sentiasa bagi iman kite meningkat? ye la saya kadang2 iman down,solat lewat waktu la..banyak tido la..tak stdy la..macam mane?"

uih soalan power punya..boleh jamin ke iman manusia ni sentiasa up je? takde kan? tu untuk para nabi dan rasul je..iman manusia memang ada bertambah dan berkurang..sunnatullah nya begitu..tapi janganlah meletakkan ia sebagai satu excuse untuk tidak cuba menjaga amal supaya sentiasa bertambah..kan rugi namanye..:)

"Akak macam mana nak buat,saya xde masa nak study sekrang..selalu sibuk..macam2 cikgu suruh..sebab dah naik jadi exco..nanti kalau saya bagi excuse,cikgu kata tingkatan 5 lagi bz,tapi boleh jer buat keje.."

"Dah bagitahu masalah adik kat cikgu ke?cikgu cakap mcm tu?"

"Eh belum,saya agak jer cikgu cakap cmtu.."

"Kena pandai agihkan masa dik..kawan2 xde yang tolong ke? Ingat tak kenapa bila tasbih adik kena rampas,bila sorang je yang datang mintak,kak2 xkasi?? tahu sebab apa? sebab nak tengok kesatuan la kat situ..ambik peduli tak dekat kawan2..jangan kita je senang,kawan kita dah nangis2 dah kena marah..kena ada ukhuwah yang jitu..berat sama2 tanggung,senang2 sama2 merasa.."

"Akak,macam mane saya nak buat,saya Badar sekolah,tapi bila orang buat salah saya xberani la nak tegur..saya takut nanti diorang boikot saye"

"Akak macam mana nk istiqamah pakai stokin,sarung tangan?"

"Akak berdosa tak kalau kita bla...bla....bla...(panjang soalan dia)"

"akak budak2 lelaki ni kenapa diorang macam ni bla...bla...bla.." (biasalah genders problems..aku xpuas hati kat hang,hang xpuas hati kat aku..GENDERISME)

"Kak,yang ApcO tadi boleh ulang cerita balik x..kenapa diorang nak masuk negara kita"

"Apa kaitan dengan israel..bla...bla...bla..."( menyesal pulak cerita dari isu Apco sampai strategi penaklukan dunia2 arab..tapi wat cne..excited nak citer betapa pentingnya diorang ni sebagai aset Islam..kalau masih lagi leka dengan dunia sendiri..ralit..rugi nya )

wah macam2 soalan adik2 ni..mencabar minda betul..apa pun terima kasih la adik2 atas kerjasama yang paling BEST~ nanti kita jumpa lagi

Part paling terharu..xputus2 adik nni datang nk bersalam walhal time tu kami dah kena gesa naik bas dah..minta maaf ye pada yang akak xsempat salam..boleh babai ja(lambai tangan..bahasa kedah)

Masa naik bas ,adik2 perempuan semua setia menanti di hadapan pintu masjid untuk melihat keberangkatan kami..semua melambai2 tangan..nampak yang kesat air mata pun ada..huhu..terharu..paling tak sangka masa bas kami buat pusingan U untuk keluar dari kawasan sekolah,adik2 ni berlari ke bahagian kanan masjid pulak untuk melihat buat kali terakhir..hu..terasa disayangi pulak..hehe..

Apa pun kenangan kali ke 2 di Sbpi Rawang tetap dalam ingatan..

Setakat ni dulu


Sekian

thank you rumet bagi pinjam laptop dan berukband..hii

salam

No comments:

Post a Comment