Monday, May 17, 2010

Sehari bersama I.P Minda

TOT..

TOT..

Apa tu??

Training of Trainers...

Seawal jam 7.30 pagi ,kesemua urus setia telah bergerak ke Dewan Muktamar untuk membuat sedikit final touch bagi persiapan dewan..bagi kemas sikit..Apa yang dipuji adalah kerjasama semua urus setia yang terlibat ,yang memberikan sepenuh komitmen untuk menjayakan program ini..tanpa anda,siapalah kami..

Seperti biasalah,peserta perempuan melebihi bilangan peserta lelaki walaupun pada awalnya bilangan peserta lelaki yang mendaftar lebih ramai dari peserta perempuan,namun yang hadir tidak sepenuhnya..Namun ,perjalan majlis berjalan seperti biasa..Dengan penyertaan yang dihadkan,untuk mendapatkan eksklusiviti training (cewah) dianggarkan seramai 80 orang peserta yang terlibat dalam program menggilap bakat fasilitator di Darul Quran ini.Alhamdulillah~

Terima kasih kepada pihak I.P Minda yang sanggup datang menyumbang tenaga dan berkongsi ilmu dengan kami..Jutaan penghargaan kepada Us Syaari,Us Zool Amali,Us Rashidi dan Kak Nurul yang turun padang memberi motovasi dan guideline bagaimana untuk menjadi fasilitator yang berkesan.

Wah agak sedikit skema ayat2 di atas..hihi

Sebenarnya ana amat teruja lah dengan program macam ni..Dah lama ana nak join program yang training fasi secara profesional ni,namun tak jumpa ruang dan peluang.Alang2 dah terlibat dalam hal ehwal pengurusan fasilitator darul Quran ni,maka terus brainstorm program yang berkaitan dengan mana2 konsultan supaya mendapat sentuhan secara langsung dari orang pro..Bestnya~

ada 3 slot sepanjang program TOT ni..slot pagi lebih kepada motivation to be a good da'i..kenapa kita perlu berdakwah?Apa matlamat kita? Memang menarik la..Kami ditunjukkan video2 tentang zaman kegemilangan Islam sehingga ke zaman kejatuhan Islam.Apa perangkaan2 yang telah dirancang yahudi untuk menghancurkan Islam.Begitu kejam Yahudi ni memperhambakan umat Islam setelah negara Islam ditawan..itu penjajahan dari sudut fizikal..

Sedar tak sedar remaja Malaysia sekrang di ambang penjajahan minda yang sangat2 kritikal.kalau kita rajin baca akhbar metro,masalah sosial masyarakat terutama remaja zaman skrg sangat dashat..Ana baca pun terkejut..Kes pelajar tingkatan 1 yang dibelasah sehingga mati oleh senior nya yang berumur 14-17 tahun.Bayangkan tu adalah mad'u kita..ni Us Syaari la kata..hii..hye kecut perut juga ana..Ada satu gambar yang ana sangat tersentuh bila melihatkan-seorang kanak-kanak berusia dalam lingkungan 5 tahun mumkin,sedang memangku adik yang berumur 2 atau 3 tahun,sedang tertidur di kaki lima,dalam keadaan meminta sedekah..sedih kan? nak nangis ana tengok gambar tu..Mane mak bapak yang bertanggungjawab melahirkan mereka ke dunia?? tau buat anak ja,jaga tak tau kot..(opss kasar pulak).Kalau lihat dengan mata kasar,memang kurang ajar la mak bapak yang tak bertanggungjawab ni..sepak je..tapi kalau tengok dengan mata hati,cari balik ke akar umbi,kenapa masalah ni boleh berlaku? salah mereka yang jahil atau salah kita yang ada ilmu ni tapi masih lagi ananiyah untuk bermandikan peluh menyelamatkan saudara seIslam kita? fikir sendiri..

Antara lain nya serangan qhazwatul fiqr yang didalangi Yahudi a.k.a Fremason a.k.a illuminati yang hendak melihat kemusnahan umat Islam.Mereka menyerang kita dengan cara halus,tanpa kita sedar,Kita masih lagi dibelengu masalah hedonisme,sangat sukakan hiburan..terbaru konsert Pitbull,yang kita sedia maklum konset yang mengamalkan seks bebas pada 15 mei lalu (kerajaan mane tah luluskan..B###H betul)..ana xnak ulas panjang,baca akhbar ..Dan paling parah budaya tak pedulisme..Engkau,engkau..aku,aku..Kubur asing2 beb,lantak die rr..jadi dalam sl0t pertama ni kami didoktrin (betul tah ayat ni) untuk rasa bertanggungjawab and passion la untuk menyelamatkan rakan2 yang dilanda masalah ni..it is about eagerness inside ur mind if u want to keep involving in this field..once u have save someone,u always want more n more..ni yang ana dapat la..maksudnya nak terlibat dalam dunia fasi ni,bukan dari faktor rangsangan luar je,sebab lama2 kita akan bosan tapi lebih kepada faktor dalam diri kita yang mendorong kita untuk terus berbakti pada masyarakat..

Teringat ana 1 kisah yang Us Zool Amali cerita (eja betul2,jangan tinggalkan L..pesan beliau ..hi) tentang seorang budak form 1 ,yang ibu bapanya bercerai,Bila dia dihantar ke rumah bapanya,bapanyahantar dia ke stesen bas,Berbekalkan duit Rm2.50 ,ayah dia kata 'kamu pergilah ke mana kamu nak pergi,jangan balik ke sini lagi' ..hui bayangkan kalau kita berada di situasi adik tadi..tak sanggup ana..kesian adik ni..mak tak nak,ayah pun buang..akhirnya terpaksa merempat di stesen2 bas,kaki lima dan mane2 tempat yang boleh dia berteduh..ini antara kes yang dihandle oleh Us Zool sendiri..

huhu..insaf~ baru sedar betapa kritikalnya masyarakat malaysia sekarang..duk rilex sangat kat DQ ni..

Slot kedua sambungan dari sesi pertama tadi...tapi di akhirnya ada slot sharing moment la ana boleh simpulkan kat sini..dia lebih kepada lontaran soalan dan perkongsian pengalaman..interesting sebab kita diberi peluang untuk bertanyakan soalan secara langsung dengan trainer..ana pun x lepaskan peluang keemasan ni la untuk bertanyaka soalan..Alang2 dah duduk depan sekali,rugi la tak tanya kan? respon yang diberikan BEsT!! trainer dari IP Minda menerangkan dengan bersungguh2 segala persoalan yang terbuku..Thank you kepada Kak Nurul,Us Syaari dan Us Zool kerana jawab soalan ana yang killer ni..cewah xdalah...

Slot last paling best..bila mana kami diberi task untuk merangka program sendri berdasarkan situasi yang diberi..macam2 lontaran idea dari peserta..menguji keberanian sebenarnya untuk bercakap di atas pentas ni,tapi alhamdulillah respon peserta sangat baik,sampai xnk lepaskan microfon pun ada..kemudian setiap program yang dirangka akan di bimbing oleh trainer ,bagaimana pendekatan yang sebetulnya dan kaedah yang seharusnya..banyak pengajaran yang dapat dikutip dari slot ni..

Dalam 5.30 program pun sampai ke penghujung..ana segan sebenarnya iring2 VIP ni..mana mashi lagi bab2 protokol ni..tapi takpa la belajar sikit2..jadi yang kantoi2 tu,tutup sebelah mata dah la,jangan geleng kepala, segan la ana.huhu..

Ala kulli hal TERIMA KASIH pada semua urus setia yang terlibat..Anda semua sangat BEST!!
Mohon maaf atas segala kekurangan yang berlaku sepangjang program ini berlangsung,dari mula sebelum program hingga ke akhirnya..Ha! tak lupa juga kepada semua peseta TOT,Training of Trainers, yang terdiri daripada ahli Jabatan Nuqoba dan ahli KEFDA atas antisipasi anda! .Semoga program ni menjadi titik tolak untuk kita lebih rasa bertanggungjawab terhadap masnyarakat dan menjadi A Really Profesional Fasilitators.InsyaAllah..

Transforming Hufffaz to Ulul-albab~

Besarlah harapan ana untuk melihat pelajar DQ ni membudayakan budaya braintorming dikalangan kita supaya idea2 dan suara huffaz ni dapat didengari..Ana cabar pelajar DQ!!!!

Bebaskan Huffaz dari Penjara Syurga!!

salam


p/s: Gambaar program banyak sebenarnya..kalau sempat nanti ana posting di entry seterusnya..InsyaAllah..

No comments:

Post a Comment