Sunday, September 18, 2011

Rasa itu pasti ada~ Rindu

Aku rindu zaman ketika halaqah adalah keperluan,
Bukan sekadar sambilan apalagi hiburan

Aku rindu zaman ketika membina adalah kewajiban,

Bukan pilihan apalagi beban dan paksaan

Aku rindu zaman ketika daurah menjadi kebiasaan,

Bukan sekadar pelangkap pengisi program yang dipaksakan

Aku rindu zaman ketika tsiqah menjadi kekuatan,

Bukan keraguan apalagi kecurigaan

Aku rindu zaman ketika tarbiyah adalah pengorbanan,

Bukan tuntutan, penghujahan dan perdagangan

Aku rindu zaman ketika nasihat menjadi kesenangan,

Bukan su’udzan atau menjatuhkan

Aku rindu zaman ketika

Kita semua memberikan segalanya untuk da’wah ini

Aku rindu zaman ketika

Nasyid ghuroba manjadi lagu kebangsaan

Aku rindu zaman ketika

Hadir liqa adalah kerinduan

Dan terlambat adalah kelalaian

Aku rindu zaman ketika

Malam gerimis pergi ke puncak mengisi daurah

Dengan wang yang cukup-cukup

Dan peta yang tak jelas

Aku rindu zaman ketika

Seorang ikhwah benar-benar berjalan kaki 2 jam di malam buta

Sepulang menyampaikan da’wah di desa sebelah

Aku rindu zaman ketika

Pergi liqa selalu membawa infaq, alat tulis, buku catatan dan Quran terjemah

Ditambah sedikit hafalan

Aku rindu zaman ketika kader menangis karana tak bisa hadir di liqa

Aku rindu zaman ketika

Tengah malam pintu diketuk untuk mendapat berita kumpul di subuh harinya

Aku rindu zaman ketika

Seorang ikhwah berangkat liqa

Dengan duit dibahagikan buat belanja esok hari untuk keluarganya

Aku rindu zaman ketika seorang murobbi sakit dan harus dirawat,

Para kader yang bersamanya mengumpulkan dana apa adanya

Aku rindu zaman itu..

Ya Rabb

Jangan Kau buang kenikmatan berdakwah dari hati-hati kami

Ya Rabb

Berikanlah kami keistiqamahan di jalan dakwah ini


p/s: Bumi baru. Cabaran nya pasti berbeda. Moga Allah kuatkan tekad dan semangatku
 untuk menempuhinya

1 comment:

  1. aku rindu detik2 itu...

    acik, sedehnya mmbca.. saya pon rindu. menggamit memori mengubat lara. T_T

    ~smoga thabat di daerah sana. mhon u dihare ye :)

    ReplyDelete