Thursday, March 5, 2009

Peta Kehidupan

"Nawal...nawal...tidur atas bantal ni meh..nanti sakit kepala tidur atas kosyen"
Maka dalam keadaan separuh sedar adik ku pun mempanggungkan sedikit kepalanya untuk diletakkan bantal.
'Em dah besar adik ku ni..sekejap ja masa berlalu..dulu kanak-kanak ribena lagi..la ni dah besar dah..(besar badan je perangai manja tu sedia ada lg) '
'Agaknye mcm mana lah zaman remaja yang akan dilaluinya nanti.Di kala zaman aku pun dah cukup mencabar..apatah lagi zaman akan datang..'

Tekenang kembali ceritera hidup aku..tak terlintas pun aku adalah aku yang sekarang..tak terlintas pun akan masuk DQ, tak terlintas pun aku akan terlibat dalam gerak kerja islam..
apatah lagi menghafal kalam suci...begitu hebat perangcangan Allah terhadap diriku..ak bersyukur ke hadratMu Ya Allah...

Dahulu hidupku amat mudah...belajar...balik rumah...pergi tuisyen...balik rumah lagi...hidupku dalam zon perlindungan..mudah bagiku menepis godaan luar...namun hidupku sekadar itu...tidak ada yang dapat memanfaatkan orang lain...

Perjalan hidupku semakin mencabar usai tamat alam persekolahan ..aku memasuki gerbang pra universiti...terasa semuanya butuh perhatianku..semua nya nak cepat..nak siapkan asigment..kuiz saban minggu..kelas malam lg..persatuan lg..arghh semua meminta waktu dariku...keadaan kawan2 sekeliling yang berbagai ragam dan karenah..pening kepala..serabut minda...

Dengan situasi yang ku rasakan janggal..agak 'culturul shock' lah pada mulanya..dengan perasaan sukzon nya pada org kadang2...namun aku terfikir baik sangatkah aku,nak ber'sukzon' pada orang..entah baik atau buruk pandanganku di hadapanNya pun aku tak tahu...

Cuma yang sedikit dapat aku ceritakan dari pengalamanku di sana...dunia perubahan bagiku, ialah hidup ini berbeza antara 1 sama lain...jangan rasa hebat andai anda belum diuji dengan ujian dari Allah..rata-rata kawan ku di sana,hidup mereka sangat2 mencabar..Andai aku sendiri di tempat mereka aku mungkin seperti mereka..alhamdulillah ana lahir dalam keluarga yang mementingkan ilmu agama...

ingin aku berkongsi satu cerita tantang seorang sahabt aku yang telah kematian ayah, ayah tirinya pulak hanya tahu minta duit dari ibunya..sudahlah tidak bekerja,minta lg duit dari isteri, ada anak tiri pun tidak dimengakunya sebagai anak..jiran2 pulak memandang serong pada keluarganya...

" Ina(nama samaran) tu pergi matrix tu bukan p blajar..ntah2 pergi jual badan"..ina bercerita..
"kurang gula btl la makcik ni..kubur dah kate mari pun die nak ngutuk aku lagi"seloroh temanku lagi..

Astagfirullah hal a'zim.beratnya tuduhan tu...itulah perkara pertama yang kurasakan apabila mendengar cerita dari mulut kawanku.sungguh berat untuk ditanggung bagi seorang remaja yang memang dahagakan kasih sayang..tp itulah realiti kehidupan yang perlu ditempuh..

"Em ko twu..camtu lah makcik tua tu ckp kt aku..ko tgk la nanti aku keje..aku tunjuk duit gaji aku kat die..haa madi,ko xpyh la buat muka seposen tu,tu benda kecik je..yg lg besar pada tu pun aku dah rase" itulah sambungan dari cerita kawan ana terhadap ana ..die masih lagi mampu bergelak tawa..seakan peristiwa2 seperti tadi sudah menjadi asam garam hidupnya..

Tabah!! itulah yang mampu ana ungkapkan..Walaupun pada zahirnya orang mungkin akan pandang 'slek' pada remaja sepertinya , biasalah hidup lifestyle remaja sekarang...jeans..t-shirt kecik,couple,dating..dah jadi benda biasa..namun ketabahan yang ada pada dirinya wajar kita kutip..

tamat kisah tu....

Wahai para dhu'at sekalian...adakah kita setabah itu dalam menghadapi cabaran sebagai pendakwah? Mampukah kita bersabar dengan karenah mad'u?? Adakah kita telah menjadi role model terbaik bagi mereka??

Sedih ana pada satu ketika, di kala dalam perjalanan pulang ke kampung halaman, sebumbung dengan satu pasangan bahagia..ya! sangat bahagia..lagaknya ibarat orang yang sudah berkahwin..orang yang kahwin pun takkan tunjuk aksi mcm tu kat depan orang awam..
Kasihan sahabat ana yang terpaksa duduk bersebelahan dengan pasangan tersebut..Mual!! itu yang dapat digambarkan.Sampai terpaksa tutup muka dengan beg sebab tak tahan melihat..

Ana dan sahabat2 masing2 berfikir mcm mana nak tegur ni..nak tegur takut2..tak tegur lagi la takut...akhirnya semua mendiamkan diri..hanya mampu membenci dalam hati..
sedih kan..tak mampu pun nak tolong saudara seislam yang dalam kelalaian..lemahnya iman hanya mampu membenci dalam hati...

Sahabat ana menguis-nguis lagi dari belakang..Tak tahan!..HAi melampau btl pasangan ni..akhirnya ana pasang ayat quran kuat2..orang nak kata apa pun katalah..pakcik tiket nak marah pun marah lah..kenapa dia nak marah orang buka ayat al-quran sedangkan orang buat maksiat dia tak marah? itulah ayat yang ana berkira2 akan jawab jika ditegur oleh pakcik tiket..

Alhamdulillah pakcik tu buat dek ja..tapi yang ana geram pasangan tu xde senseviti langsung dengan ayat quran.tak takut ke?? aduh2...besar tugas kita wahai para dhu'at..masyarakat sekarang jahil ilmu agama..kita yang sedar ni la kena menyedarkan yang belum sedar..sumbang sekadar yang termampu..tapi jangan putus asa..jangan merajuk andai mad'u tak terkesan dengan apa yang kita dakwahkan..takut2 ia adalah asbab hati kita yang kotor tak sampai penyampaian kita pada mad'u..

awas!! awas dengan sifat ujub yang kadang2 disuntik oleh syaitan tanpa kita sedar..gah dengan kehebatan diri..gah kerana merasa diri lebih baik dari golongan yang jahil..takut2 kita melakukan dosa dalam keadaan kita mengetahui.sedangkan mereka melakukan dosa dalam keadan mereka jahil...

Sahabat...diri ini tidaklah pandai berhujah, tidaklah pula tinggi ilmunya..sekadar berkongsi rasa dan cerita..yang baik ambillah sebagai pengajaran,yang buruk jadikan sempadan..andai ada salah dan silap maaf dipohon..

No comments:

Post a Comment